Ograniczenia lotów na wschodzie Polski

polska-zbrojna.pl 4 hours ago

Na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odnowiła strefę ograniczonego ruchu lotniczego EP R129. Przebiega ona wzdłuż granicy z Białorusią i Ukrainą i sięga od 26 do 50 km w głąb kraju. Ograniczenia w swobodnym korzystaniu z tej części polskiej przestrzeni powietrznej mają obowiązywać do 9 marca 2026 roku.

Zdjęcie ilustracyjne. Ostatnio polskie pary dyżurne F-16 i MiG-29 wielokrotnie przechwytywały rosyjskie samoloty nad Bałtykiem operujące bez planów lotu i z wyłączonymi transponderami, co stwarzało zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

Jak wyjaśnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), ograniczenia zostały wprowadzone ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa państwa zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 18 stycznia 2019 roku w sprawie ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż trzy miesiące.

Chodzi o ograniczenia FL095, które dotyczą strefy od ziemi do poziomu ok. 3000 metrów, co oznacza, iż restrykcje te nie są stosowane w stosunku do lotnictwa pasażerskiego (wysokość przelotowa samolotów pasażerskich wynosi 9000–12 000 metrów). Strefa EP R129, która przebiega wzdłuż granicy z Białorusią i Ukrainą, sięga od 26 do 50 km w głąb kraju.

REKLAMA

Ostatnie ograniczenia w strefie EP R129 PAŻP wprowadziła we wrześniu 2025 roku i miały one obowiązywać do 9 grudnia. Teraz zostały one przedłużone do 9 marca 2026 roku na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. PAŻP podała, iż w związku z tym samoloty małe i rekreacyjne (kategoria lotnictwa GA) mogą w strefie EP R129 wykonywać operacje w dzień pod warunkiem złożenia planu lotu oraz posiadania radia i transpondera. W nocy loty tych samolotów są zabronione. Z nocnych operacji w tym rejonie muszą również zrezygnować operatorzy cywilnych dronów. Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) mogą znajdować się w przestrzeni powietrznej za dnia, jeżeli nie naruszają stref ADIZ Białoruś i ADIZ Ukraina (strefy identyfikacji obrony powietrznej).

Ograniczenia nie dotyczą operowania wojskowych statków powietrznych realizujących loty w trybie alarmowym (GARDA, ALPHA SCRAMBLE), wykonujących operacje ratunkowe/medyczne (SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR) oraz inne zadania specjalne (HEAD, STATE).

Prowadzenie działań lotnictwa państwowego i lotniczego pogotowia ratunkowego w strefie EP R129 jest możliwe po skoordynowaniu działań z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego. Ta zasada dotyczy między innymi operacji wykonywanych w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych, a także działań związanych z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej.

PAŻP podkreśla, iż od wybuchu wojny w Ukrainie wprowadzanie ograniczeń w przestrzeni powietrznej na wschodzie Polski jest praktyką regularną, realizowaną zawsze na wniosek strony wojskowej.

Jakub Zagalski
Read Entire Article