Ukrainians buy trucks in Poland en masse and make them competitive with Polish carriers

dailyblitz.de 11 months ago
Zdjęcie: ukraincy-masowo-kupuja-ciezarowki-w-polsce-i-robia-nimi-konkurencje-polskim-przewoznikom


Obecny protest polskich, a także innych europejskich przewoźników, przeciwko konkurencji ze strony ukraińskich kolegów, ma miejsce równocześnie z dynamicznym rozwojem produkcji fabryk w Polsce. Te ostatnie cieszą się rosnącym zapotrzebowaniem ze strony Ukrainy na ciężarówki.

Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w kwestii nieograniczonych przewozów drogowych została podpisana w czerwcu 2022 roku, a następnie przedłużona w marcu bieżącego roku do czerwca 2024 — informuje niedawne doniesienie RMF FM. Wcześniej obowiązywał limit 160 tysięcy przewozów zarówno dla ukraińskich, jak i polskich przewoźników. w tej chwili protestujący z Polski podkreślają, iż liczba przewozów z Ukrainy osiąga miliony.

Umowę przyjęły jednomyślnie kraje Unii Europejskiej, w tym Polska, Węgry, Czechy, Słowacja i Litwa. Dlaczego te kraje są wspomniane? Aktualnie przewoźnicy z tych regionów protestują przeciwko napływowi taniej konkurencji w transporcie z Ukrainy. Konkurencji taniej nie tylko z powodu niższych zarobków ukraińskich kierowców, ale także ze względu na brak obowiązków związanych z normami unijnymi, które muszą przestrzegać przewoźnicy z Polski. Okazuje się jednak, iż straty, jakie ponoszą polscy przewoźnicy, rekompensowane są przez wzmożoną aktywność fabryk na terenie Polski.

Z najnowszego biuletynu Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego produkcji kluczowych produktów wynika, iż w październiku wzrosła produkcja ciągników drogowych do ciągnięcia naczep o 429% w porównaniu z rokiem poprzednim pod względem tonażu, a liczba takich ciągników zwiększyła się o 44,6%. Wyprodukowano ich 3 tysiące 40 w październiku i 23,3 tysiące od początku roku (co stanowi wzrost o 50,6%). Dynamika produkcji w polskim przemyśle ciężarowym tylko zakłady zajmujące się produkcją środków odkażających prześcignęły.

Eksport na Ukrainę wzrósł skokowo

Porównajmy w tej chwili eksport ciężarówek z Polski na Ukrainę. Według najnowszych dostępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego, we wrześniu wartość eksportu pojazdów silnikowych do transportu towarów z Polski wzrosła o imponujące 144,1% w porównaniu z wrześniem poprzedniego roku, a jeżeli spojrzymy na okres dziewięciu miesięcy tego roku, to wzrost ten wyniósł 77,1%. Eksport ciężarówek na Ukrainę stanowi już prawie 10% ogólnej wartości eksportu tego typu pojazdów z Polski. W samym wrześniu osiągnął on 61,3 miliona złotych, natomiast od stycznia do września suma ta wyniosła 407 milionów złotych.

Warto zauważyć, iż znaczący skok eksportu ciężarówek miał miejsce już w kwietniu 2022 roku, czyli dwa miesiące przed podpisaniem porozumienia między UE a Ukrainą. Wówczas eksport tych pojazdów na Ukrainę, który zwykle wynosił około 10 milionów złotych miesięcznie, nagle wzrósł do 29 milionów złotych, a w maju już do 51 milionów złotych. Później utrzymywał się na stosunkowo wysokim poziomie, nie spadając zwykle poniżej 20 milionów złotych, a w czerwcu bieżącego roku choćby osiągnął rekordowe 74 miliony złotych.

Innymi słowy, Grupa Traton, niemiecki producent ciężarówek (MAN i Scania), zlokalizowany w Polsce, cieszy się doskonałym popytem na swoje produkty. W roku ubiegłym MAN Trucks w Niepołomicach osiągnął zysk netto w wysokości 159 milionów złotych (+40% w porównaniu z rokiem poprzednim) przy przychodach w wysokości 8,8 miliarda złotych (+22% rdr). Z tego eksport wzrósł do 7,3 miliarda złotych, podczas gdy rok wcześniej wynosił 5,5 miliarda złotych.

To, na czym tracą polscy przewoźnicy, jest jednocześnie obszarem zysków dla fabryki zlokalizowanej w Polsce oraz dla zatrudnionych w niej pracowników. W MAN Trucks zatrudnionych było w roku ubiegłym 1514 osób, a średnie miesięczne wynagrodzenie brutto wynosiło 9,9 tysiąca


From
Ukraińcy masowo kupują ciężarówki w Polsce i robią nimi konkurencję polskim przewoźnikom:

Read Entire Article