Od poniedziałku 9 czerwca 2025 roku w całej Polsce występują trudności z funkcjonowaniem systemu e-Zdrowie (P1). Centrum e-Zdrowia poinformowało o problemach technicznych, które mogą wpływać na wystawianie i realizację e-recept. Choć zapewniono, iż dane pacjentów pozostają bezpieczne, sytuacja wymaga znajomości procedur awaryjnych — zarówno przez apteki, jak i przez samych pacjentów.
Źródło awarii i działania naprawcze
Centrum e-Zdrowia wyjaśniło, iż awaria jest związana z problemami technicznymi po stronie zewnętrznego dostawcy odpowiedzialnego za utrzymanie systemów IKP i mojeIKP. realizowane są intensywne prace z udziałem dostawcy oraz producenta urządzeń, na których wykryto nieprawidłowości.
Eksperci Centrum e-Zdrowia na bieżąco monitorują sytuację, pozostając w stałym kontakcie z partnerami technologicznymi. Priorytetem jest przywrócenie pełnej funkcjonalności systemu, jednak do czasu usunięcia usterki konieczne jest stosowanie procedur zastępczych.
Czy dane pacjentów są zagrożone?
Centrum e-Zdrowia jednoznacznie zapewniło, iż bezpieczeństwo danych w systemie e-Zdrowie (P1) nie zostało naruszone. Problemy dotyczą jedynie płynności działania systemów i komunikacji między nimi.
Jak uzyskać receptę podczas awarii?
W przypadku awarii, pacjent może przez cały czas otrzymać leki na podstawie informacji o wystawionej e-recepcie, jeżeli spełnione zostaną trzy najważniejsze warunki:
- Posiadanie informacji o e-recepcie — może być to:
- wydruk informacyjny,
- dokument w formie elektronicznej (z IKP, mojeIKP, e-mail),
- inna forma zawierająca 44-cyfrowy klucz dostępu lub 4-cyfrowy kod i nazwę produktu.
- Okazanie dokumentu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport).
- Złożenie oświadczenia o braku wcześniejszej realizacji recepty. Oświadczenie powinno zawierać m.in. klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”
Wzór oświadczenia pacjenta
Niniejszym oświadczam, iż nie dokonałam/em realizacji e-recepty: [kod] oraz iż jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
[Imię i nazwisko pacjenta]
[Numer PESEL lub dokument tożsamości]
[Podpis]
Co musi zrobić apteka?
W przypadku realizacji recepty bez systemu P1, rekomenduje się zachowanie dokumentu potwierdzającego wystawienie e-recepty:
- Wydruk informacyjny – najlepiej pozostawić w aptece lub skopiować/skanować.
- Dokument elektroniczny – zaleca się utrwalenie go wyłącznie na służbowym urządzeniu.
Dane te muszą być przechowywane przez 5 lat, zgodnie z obowiązującymi przepisami refundacyjnymi.
Kiedy wystawić DRR?
Po przywróceniu działania systemu, apteka ma do 3 dni roboczych na wystawienie Dokumentu Realizacji Recepty (DRR). jeżeli w międzyczasie inna apteka wystawiła DRR dla tej samej e-recepty, kolejna realizacja będzie traktowana analogicznie do recepty papierowej — z odpowiednią adnotacją na odwrocie lub dołączonym oświadczeniem pacjenta.
Co jeżeli apteka nie utrwaliła informacji o e-recepcie?
W sytuacjach, gdy nie zapisano informacji o recepcie w momencie realizacji, apteka może skontaktować się z Centrum e-Zdrowia w celu ich pozyskania. Procedura wygląda następująco:
- Kierownik apteki składa wniosek podpisany Profilem Zaufanym.
- Wniosek wysyłany jest przez system ePUAP.
- Instrukcja dostępna jest na stronie gov.pl pod adresem ePUAP.
Co z refundacją?
Niezależnie od sposobu realizacji recepty w czasie awarii, apteka przekazuje dane w komunikacie LEK do NFZ. choćby jeżeli pacjent wykorzystał tę samą e-receptę w kilku miejscach, każda z aptek ma możliwość otaksowania recepty i uzyskania należnej refundacji.
Co powinni zrobić pacjenci?
Centrum e-Zdrowia rekomenduje, aby pacjenci bez pilnej potrzeby realizacji recepty, odłożyli jej wykupienie na kolejne dni, aż do przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu. W przypadkach nagłych — procedura opisana powyżej wciąż umożliwia dostęp do leków.
Co dalej?
Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie system zostanie w pełni przywrócony. Jednak transparentna komunikacja Centrum e-Zdrowia oraz procedury awaryjne pozwalają ograniczyć skutki awarii dla pacjentów i aptek.
Sytuacja pokazuje jednocześnie, jak duże uzależnienie od infrastruktury cyfrowej ma dziś system opieki zdrowotnej w Polsce. Choć cyfryzacja znacząco poprawiła dostępność usług, każda przerwa w dostępie do systemów może mieć realny wpływ na bezpieczeństwo pacjentów.
Continued here:
Ogólnopolska awaria systemu z receptami. Centrum e-Zdrowie potwierdza awarię systemu P1