„W dalszym ciągu w odpowiednich dziennikach urzędowych nie ogłoszono dwudziestu dwóch wyroków Trybunału Konstytucyjnego wydanych w 2024 roku” – napisał prezes TK Bogdan Święczkowski w liście do premiera Donalda Tuska. „Uporczywe niepublikowanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego stanowi delikt konstytucyjny oraz może wypełniać znamiona czynu zabronionego” – przestrzegł szefa rządu.
Prezes Trybunału Konstytucyjnego Bogdan Święczkowski w piśmie skierowanym do premiera Donalda Tuska podkreślił, iż domaga się publikacji 22 wyroków TK wydanych w 2024 r.
Szanowny Panie Premierze, działając na podstawie art. 190 ust. 2 Konstytucji, art. 114 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: ustawa o organizacji TK) oraz art. 9 ust. 1 pkt 6, art. 10 ust. 1 pkt 4 i art. 21 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz 1461, ze zm.; dalej: ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych), domagam się od Pana, jako Prezesa Rady Ministrów, wydania Prezesowi Rządowego Centrum Legislacji pani Joannie Knapińskiej polecenia ogłoszenia 22 orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego odpowiednio w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski”. Zgodnie z art. 21 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, Prezes Rady Ministrów wydaje Dziennik Ustaw i Monitor Polski przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji
— zaznaczył.
Przypominam, iż w dalszym ciągu w odpowiednich dziennikach urzędowych nie ogłoszono dwudziestu dwóch wyroków Trybunału Konstytucyjnego wydanych w 2024 roku
— podkreślił.
Przypominam, iż zgodnie z art. 190 ust. 2 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy o organizacji TK, orzeczenia ogłasza się we właściwym dzienniku urzędowym na zasadach i w trybie określonym w Konstytucji oraz ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych
— wskazał prezes TK.
Jednocześnie informuję, iż pismami z dnia 16 maja, 2 lipca i 20 sierpnia 2024 r. Prezes Trybunału Konstytucyjnego zwracał się trzykrotnie do kierownictwa Rządowego Centrum Legislacji z żądaniem ogłoszenia orzeczeń TK, co do chwili obecnej nie nastąpiło. Uporczywe niepublikowanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego stanowi delikt konstytucyjny oraz może wypełniać znamiona czynu zabronionego
— zakończył.
Pismo do Hołowni
Bogdan Święczkowski wystosował także pismo do marszałka Sejmu Szymona Hołowni, w którym zaapelował o działania dotyczące obsadzenia wakatów w TK.
Przypomniał on, iż 3 grudnia 2024 r. zakończyły się kadencje sędziów TK Mariusza Muszyńskiego i Piotra Pszczółkowskiego, a 9 grudnia sędziego TK Julii Przyłębskiej.
Zgodnie z art. 30 ust. 3 pkt 1 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. z 2022 r., poz. 990 ze zm.; dalej: regulamin Sejmu), wnioski w sprawie wyboru poszczególnych osób na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego składa się Marszałkowi Sejmu w terminie 30 dni przed upływem kadencji. W terminie wskazanym w regulaminie Sejmu nie zgłoszono żadnej kandydatury. Należy zatem podkreślić, iż art. 30 ust. 1 regulaminu Sejmu przyznaje prawo zgłoszenia takich kandydatur nie tylko grupie 50 posłów, ale w pierwszej kolejności – Prezydium Sejmu, którego przewodniczącym jest Pan Marszałek
— zwrócił uwagę.
Faktem powszechnie znanym jest, iż Pan Marszałek wyznaczył dodatkowy termin do 11 grudnia 2024 r. na zgłaszanie wniosków w sprawie wyboru poszczególnych osób na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego. W ostatnim dniu wyznaczonego terminu wpłynęły dwie kandydatury: pana posła Marka Asta i pana prof. Artura Kotowskiego. 11 grudnia obydwu wnioskom nadano numery druków sejmowych – odpowiednio druk nr 898 i 899. 12 grudnia 2024 r. obydwa druki zostały skierowane w celu zaopiniowania do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Od tego czasu odbyły się trzy posiedzenia Komisji: 19 grudnia 2024 r. oraz 8 i 16 stycznia 2025 r. Mimo tego nie wypracowano opinii na temat przedstawionych kandydatur, a wnioski w sprawie wyboru wskazanych osób na sędziów Trybunału Konstytucyjnego nie były choćby przedmiotem obrad Komisji. Sejm nie rozpoznał również wniosków na posiedzeniu plenarnym
— podkreślił.
Przypominam, iż przepisy regulaminu Sejmu należy interpretować w zgodzie z przepisami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a zwłaszcza w świetle art. 194 ust. 1 Konstytucji, który stanowi, iż Trybunał Konstytucyjny składa się z 15 sędziów, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 lat spośród osób wyróżniających się wiedzą prawniczą. Na Wysokiej Izbie spoczywa zatem konstytucyjny obowiązek wyboru trzech sędziów Trybunału, których kadencje skończyły się w grudniu 2024 r. W świetle art. 110 ust. 2 Konstytucji, szczególny obowiązek w tym zakresie spoczywa osobiście na Panu Marszałku, jako przewodniczącym obradom Sejmu. Brak obsady stanowisk sędziów Trybunału Konstytucyjnego oznacza naruszenie Konstytucji wskutek zaniechania Wysokiej Izby i Pana Marszałka osobiście
— napisał prezes TK.
Oczekuję od Pana Marszałka podjęcia wszelkich możliwych działań zmierzających do bezzwłocznego rozpoznania przez Sejm dwóch wniosków w sprawie wyboru wskazanych w nich osób na stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Obstrukcja proceduralna widoczna w działaniach organów Sejmu, w tym Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, którą kieruje poseł Paweł Śliz oraz Prezydium Sejmu, któremu Pan Marszałek przewodniczy osobiście, jest sprzeczna z jednoznaczną normą art. 194 ust. 1 Konstytucji.
— podkreślił.
Jednocześnie przypominam, iż w tej chwili nieobsadzone pozostają trzy stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Wobec upływu w dniu 11 grudnia 2024 r. dodatkowego terminu na zgłaszanie wniosków w sprawie wyboru poszczególnych osób na trzy stanowiska sędziów TK i wobec zgłoszenia tylko dwóch kandydatur, obowiązkiem Pana Marszałka, wynikającym z Konstytucji i regulaminu Sejmu, jest ogłoszenie kolejnego terminu. W związku z powyższym, zwracam się z prośbą o pełną informację, jakie działania podjął Pan Marszałek w następstwie braku realizacji konstytucyjnej funkcji kreacyjnej Sejmu w sprawie wyboru trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego
— zakończył Święczkowski.
CZYTAJ TAKŻE:
as/trybunal.gov.pl