Wzmacnianie więzi gospodarczych z Arabią Saudyjską
Baoshan Iron and Steel Co., Ltd. (宝山钢铁股份有限公司), jeden z największych holdingów hutniczych w Chinach, jak i na świecie, podpisał umowę joint venture (JV) na budowę pierwszej stalowni za granicą, w Arabii Saudyjskiej. Partnerami saudyjckimi w tym przedsięwzięciu są Saudi Arabian National Oil Corporation (“Saudi Aramco”) oraz Saudi Public Investment Fund. Każda z tych spółek obejmie po 25% akcji stalowni. Zgodnie z umową podpisaną przez strony w Arabii Saudyjskiej do 2026 roku powstanie pierwsza na świecie „zielona” i niskoemisyjna, zautomatyzowana stalowania specjalizująca się w produkcji płyt stalowych o nienormatywnej grubości.
Inwestycje chińskie w Arabii Saudyjskiej.
Saudi Aramco zainwestowało do tej pory w dwie rafinerie naftowe w Chinach (jedna na północny, a druga na południu kraju).
Źródło:
LNG z Kataru dla Sinopec
Sinopec, czyli China Petrochemical Corporation (中国石油化工集团公司) wykupuje od Qatar Energy 1,25% udziałów w największym na świecie złożu gazu naturalnego (LNG).
W listopadzie 2022 roku Sinopec i Qatar Energy Company podpisały 27-letnią umowę na zakup LNG. Na bazie tej umowy Qatar Energy zobowiązane jest dostarczać do Chin 4 miliony ton LNG rocznie. To kolejny przykład dywersyfikacji źródeł (dostawców) energii przez Chiny.
Źródło: BP Statistical Review of World Energy 2022
Źródło:
Energia jądrowa
W ubiegłym roku rząd Chin zatwierdził budowę 10 nowych reaktorów nuklearnych w funkcjonujących już elektrowniach, a także budowę trzech nowych elektrowni jądrowych. To największy wzrost liczby tego typu projektów od 2008 roku. W chwili obecnej w Chinach buduje się 24 reaktory o łącznej mocy 26.81 milionów kWh w pracujących siłowniach oraz sześć nowych elektrowni atomowych. Zgodnie z przewidywaniami Chiny prześcigną Stany Zjednoczone pod względem produkcji energii elektrycznej pochodzącej z reakcji jądrowej przed rokiem 2030. Tym samym staną się największym operatorem elektrowni jądrowych na świecie. Ale nie zmieni to zasadniczo sytuacji (w związku z dynamicznie rosnącym zapotrzebowaniem na energię): energia jądrowa w chińskim miksie energetycznym jeszcze przez dekady stanowić będzie margines. To może pokazywać jak wielka jest skala chińskiej energetyki, jej potrzeb i jej dynamiki rozwoju w najbliższych kilkudziesięciu latach.
Źródło: https://www.oxfordenergy.org
Źródło: https://www.researchgate.net
Źródło:
Centra finansowe
Po raz 33 brytyjska firma doradcza Z/Yen Group we współpracy z China (ShenZhen) Comprehensive Development Research Institute (中国(深圳)综合开发研究院) przedstawiły najnowszy indeks globalnych centrów finansowych (Global Financial Centres Index – GFCI).
GFCI obejmuje rankingiem 120 centrów finansowych na całym świecie. Indeks jest aktualizowany i publikowany co roku w marcu i wrześniu. Ustalany jest na bazie analizy 153 czynników, dla których dane pozyskiwane są w drodze własnych badań, jak i dostarczane przez strony trzecie, w tym Bank Światowy, Economist Intelligence Unit, OECD, czy różne agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych.
W tym roku HongKong uplasował się jako centrum finansowe o światowym znaczeniu na miejscu czwartym po Nowym Jorku, Londynie i Singapurze. Na siódmym miejscu znalazł się Szanghaj. Poza pierwszą dziesiątkę wypadł Pekin i ShenZhen.
Źródło:
Rośnie gospodarka cyfrowa
W 2022 roku wartość chińskiej gospodarki cyfrowej wyceniona została na 50,2 bln RMB (ok. 30,2 PLN), co pozwoliło jej zająć drugie miejsce na świecie. I stanowi w tej chwili 41,5% chińskiego PKB. Gospodarka cyfrowa stała się dla Chin niezwykle ważnym motorem stabilnego wzrostu i transformacji. Na koniec grudnia 2022 roku w Chinach działało na przykład 2,312 mln stacji bazowych sieci systemu telekomunikacyjnego 5G, z której korzystało 561 milionów użytkowników. To ponad 60% wszystkich posiadaczy telefonów.
Źródło:
http://www.news.cn/fortune/2023-04/27/c_1129574824.htm
Ceny tablic prawie bez zmian
Na comiesięcznej aukcji internetowej tablic rejestracyjnych w kwietniu w Szanghaju najniższa wylicytowana cena za „blachy” wyniosła 90 400 RMB (ok. 55 127 PLN). Średnia wylicytowana cena w kwietniu to 90 494 RMB (ok. 55 262 PLN), co oznacza wzrost o 0,4% w stosunku do marca. Wydział komunikacji miasta Szanghaj zaoferował w kwietniu 14 410 tablic. W aukcji wzięło udział 144 210 osób.
Licytacja to powszechna w dużych chińskich miastach metoda przyznawania tablic rejestracyjnych. Ma ona na celu ograniczenie wzrostu liczby pojazdów w mieście cierpiącym na nadmierną ilość wszelkiego rodzaju jedno i wielośladów przyczyniających się m.in. do nieustannego, codziennego „korkowania” ulic, autostrad, estakad.
Szanghaj proponuje rozwiązanie dla niecierpliwych i oszczędnych. Władze postanowiły przedłużyć do końca bieżącego roku możliwość uzyskania bezpłatnej tablicy rejestracyjnej dla samochodów elektrycznych. Czy w przyszłym roku zasada ta zostanie utrzymana – nie wiadomo. Decyzja wymaga przemyślenia.
Dzięki temu prostemu rozwiązaniu w Szanghaju odnotowuje się od lat silny wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych, co sprzyja zielonej transformacji.
Źródło:
Milionerzy trzymają się mocno
Według najnowszego raportu Henley & Partners (doradztwo ds. migracji inwestycyjnych) w HangZhou, (stolica prowincji ZheJiang 浙江) w ciągu ostatnich 10 lat (2012-2022) liczba osób z majątkiem do inwestowania o wartości ponad 1 mln USD (ok. 4,2 mln PLN) wzrosła o 105%. Chodzi o osoby, które oprócz nieruchomości (mieszkania, domy, biura) ruchomości takich jak samochody, czy dzieła sztuki, posiadają aktywa w papierach wartościowych i gotówce, które mogą przeznaczyć w krótkim czasie na wszelkiego rodzaju inwestycje. HangZhou zajęło w tej kategorii pierwsze miejsce w Chinach. Na drugim miejscu znalazł się ShenZhen (prowincja GuangDong 广东) ze wzrostem o 98%, a na trzecim GuangZhou/Kanton (stolica prowincji 广东GunagDong) ze wzrostem liczby milionerów o 86% (siódme miejsce globalnie). W pierwszej dziesiątce nie ma żadnego miasta z obszaru Unii Europejskiej.
W innej kategorii, miast o największej liczbie mieszkańców – milionerów w pierwszej dziesiątce znalazły się trzy chińskie miasta:
- HongKong (129 500 milionerów), miejsce siódme
- Pekin (128 200 milionerów), miejsce ósme
- Szanghaj (127 200 milionerów), miejsce dziewiąte.
Pierwsze miejsce od lat zajmuje Nowy Jork (340 tysięcy milionerów), drugie Tokyo (290 300 milionerów). Na trzecie „wskoczyło” San Francisco, gdzie mieszka 285 tysiecy milionerów.
Źródło:
Rynek samochodowy – krajowe marki górą
W ubiegłym roku sprzedano w Chinach 11,76 mln samochodów krajowych marek. To wzrost o 22,8% r/r.
Lokalne marki stopniowo zaczynają dominować na chińskim rynku. Na koniec grudnia 2022 roku miały one 49,9% udziałów w rynku (wzrost o 5,4%) r/r. Jak informuje Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacji (工业和信息化部) szczególnie dobrze radzą sobie krajowe marki samochodów nowej energii NEV w tym elektryczne EV. W 2022 roku sprzedano ich ponad 6,88 mln (wzrost o 93,4%) r/r, a udziały w rynku tych pojazdów wzrosły do 25,6%. W roku 2021 było to 12,1%.
Dodatkowo dobre wyniki odnotowuje eksport chińskich samochodów. W ubiegłym roku chińscy producenci wyeksportowali 2,53 mln aut, co stanowi wzrost o 56,7% r/r.
Źródło:
Zadłużenie zagraniczne Chin
Jak wskazują dane Państwowej Administracji Wymiany Walut Zagranicznych (国家外汇管理局), na koniec 2022 roku zadłużenie zagraniczne Chin wynosiło 2,452 bln USD (ok. 10,54 bln PLN), co oznacza, iż zmniejszyło się ono o 10,7% w stosunku do końca roku 2021.
Na zmniejszenie zadłużenia wpływ miało wiele czynników, takich jak wzrost stóp procentowych amerykańskiego Fedu, wysoka globalna inflacja. W odniesieniu do ryzyka zadłużenia zewnętrznego pod koniec 2022 roku wskaźnik zobowiązania (stosunek salda zadłużenia do PKB) wynosił 13,6%, wskaźnik obsługi zadłużenia (stosunek kwoty spłaty zadłużenia do dochodów eksportowych z handlu) wynosił 10,5%, a stosunek krótkoterminowych długów do rezerw walutowych wynosił 42,8%. Wszystkie powyższe wskaźniki znajdują się poniżej uznanej międzynarodowej linii bezpieczeństwa (odpowiednio 20%, 20% i 100%). Tak więc poziom zadłużenia zagranicznego Chin nie niesie aktualnie za sobą większych ryzyk.
Źródło:
http://static.nfapp.southcn.com
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© Chiny: Fakty, Wydarzenia, Opinie – www.chiny24.com