Adam Bodnar odwołał Prokuratora Krajowego niezgodnie z prawem

narodowcy.net 10 months ago

Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar odwołał z funkcji Prokuratora Krajowego Dariusza Barskiego, uznając, iż jego powołanie w 2022 roku było „nielegalne”. Według analizy prawniczej Ordo Iuris Adam Bodnar złamał prawo.

Adam Bodnar uznał, iż przywrócenie 16 lutego 2022 roku do czynnej służby Dariusz Barskiego nie wywołało skutków prawnych, ponieważ cały czas był prokuratorem w stanie spoczynku. Z tego powodu odsunął go ze stanowiska.

Zgodnie z Prawem o prokuraturze, nowy Minister Sprawiedliwości nie mógł podjąć takiego kroku, bowiem do odwołania Prokuratora Krajowego potrzebna jest pisemna zgoda Prezydenta RP (art. 14 par. 1). Ponadto Prokurator krajowy może wrócić do służby na swój wniosek.

Prokurator pozostający w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy w stanie spoczynku może wrócić na swój wniosek do służby na ostatnio zajmowane stanowisko lub stanowisko równorzędne. Uprawnienie to nie dotyczy prokuratorów, którzy odeszli w stan spoczynku z przyczyn zdrowotnych – Art. 47. § 1.

Przekłamanie w narracji Adama Bodnara dotyczy tego fragmentu komunikatu, w którym pisze:

Przywołany jako podstawa prawna przepis art. 47 § 1 i 2 PWPoP posiadał bowiem charakter incydentalny, czasowy i był zawarty w ustawie wprowadzającej nowe przepisy o prokuraturze. Przepis ten w istocie pozwalał na skorzystanie z jego dobrodziejstw jedynie w okresie dwóch miesięcy od jego wejścia w życie w 2016 roku, precyzyjnie wyłącznie w okresie od 4 marca 2016 do 4 maja 2016 roku – podał szef MS.

I to jest oczywista nieprawda. Przepis art. 47 nie tylko obowiązywał w chwili wydania przez Zbigniewa Ziobro decyzji, ale i dalej obowiązuje. Faktycznie, niektóre z przepisów przewidują okres ich obowiązywania albo dają uprawnienie niektórym organom do skorzystanie z uprawnień (np. art. 53 par. 1). Nie ma jednak mowy o tym w przypadku art. 47.

Potwierdził to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 marca 2023.

Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z 24 września 2019 r. I OSK 2234/17 trafnie wskazał, iż w art. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze określono datę wejścia w życie ustawy – Prawo o Prokuraturze. W kolejnych przepisach, aż do art. 25, dokonano zmian (albo przez zmianę dotychczasowego brzmienia albo przez uchylenie) poszczególnych unormowań szeregu aktów prawnych, niekoniecznie związanych z ustawą — Prawo o prokuraturze. Począwszy od art. 25 ww. ustawy przepisy dotyczą ściśle sytuacji prokuratorów i prokuratur. Przepisy te w znaczącej większości nie mają charakteru przepisów przejściowych. Tam, gdzie przepis ma pełnić taką rolę, ustawodawca wyraźnie wskazuje na to przez użycie zwrotu „do dnia”, „z dniem”, „do czasu”. W pozostałych przypadkach przepisy mają charakter ustrojowy, tworząc określone podmioty, określając ich strukturę organizacyjną, zakres działania – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

Chaos prawny

Decyzja Adama Bodnara o uznaniu powołania Prokuratora Krajowego Dariusza Barskiego za nielegalne niesie za sobą szereg groźnych konsekwencji. Oznacza to między innymi, iż wszystkie sprawy, którymi zajmowała się Prokuratura Krajowa w ciągu dwóch lat swojego funkcjonowania, są nieważne. Z kolei nowy prokurator Adama Bodnara został powołany niezgodnie z prawem, co oznacza, iż na ten moment Polska nie ma żadnego funkcjonującego Prokuratora Krajowego.

Koalicja Obywatelska chce rządzić równie twardo co Prawo i Sprawiedliwość, ale nie mając takiego samego mandatu demokratycznego. Mają parlament, ale nie mają prezydenta. Stąd niechęć do zmian ustawowych, wiążących się z ryzykiem weta. Zamiast tego łamią prawo w nadziei, iż któryś sąd poprze ich działania.

Narodowcy.net/ordoiuris.pl/gov.pl

Read Entire Article