Unexpected ground conditions at construction site in Krakow

inzynieria.com 1 week ago

W Krakowie trwa budowa kładki nad Wisłą, która skomunikuje bulwary Inflancki z Wołyńskim, a tym samym Stare Miasto i Kazimierz z Dębnikami oraz Podgórzem. w tej chwili trwa etap związany z montażem na korpusy podpór tzw. segmentów startowych, stanowiących połączenie między przyczółkami a pomostami. Wcześniej sporym wyzwaniem, większym niż sądzono, okazały się prace palowe związane z posadowieniem podpór.

Zróżnicowanie twardości i nośności warstw skalnych

Instalacja wierconych pali wielkośrednicowych na bulwarze Inflanckim trwała dłużej niż założono w harmonogramie, gdyż wykonawcy natrafili na odmienne od pierwotnie założonych warunki gruntowo-wodne. Największym kłopotem była wyższa rzędna stropu skalnego. Różnica wynosiła około 5,5 m (wcześniej rzędną określono ją na 178,1 m n.p.m.).

Napotkany profil geologiczny okazał się silnie przewarstwionym materiałem skalnym o wysokiej wytrzymałości naprzemiennie z cienkimi warstwami gruntu o niższej nośności. By posadowić pale na skale o adekwatnych parametrach, musiano przewiercać się stopniowo przez warstwy o niskim stopniu urabialności, co wiązało się z wydłużeniem czasu robót.

Jak informował nas Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich, napotkano na znaczne zróżnicowanie twardości i nośności warstw skalnych, które niejednokrotnie miały inne adekwatności niż zidentyfikowane na etapie wykonywania odwiertu przy wykorzystaniu koronki o niedużej średnicy. Chodziło przede wszystkim o konkrecje krzemionkowe, czyli potocznie mówiąc twarde głazy, co o kilkanaście dni wydłużyło ten zakres prac.

Warto podkreślić, iż palownica, którą wykorzystano w ramach tej inwestycji, na plac budowy przypłynęła barką. Do transportu między bulwarami także wykorzystano Wisłę (na drugim bulwarze też zastosowano pale wielkośrednicowe). Pozwoliło to zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców.

Potem wykorzystano też specjalistyczne kotwy liniowe, dzięki których fundamenty doprężono do gruntu.

Kładka nad Wisłą w Krakowie

Będzie mieć 130 m długości, 14 m szerokości oraz kształt trójprzegubowego łuku. Konstrukcję stanowić będą dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w masywnych żelbetowych przyczółkach oraz środkowy pomost widokowy. Ostatni czas poświęcono m.in. montażowi stalowych segmentów startowych na betonowe korpusy przyczółków, które stanowić mają połączenie między podporami a pomostami kładki. Po całym tym etapie na placu budowy pojawią się segmenty przęseł skrajnych, o długościach 12 m. Będą przytwierdzane do wspomnianych segmentów startowych, a na czas tych robót na nabrzeżach bulwarów staną tymczasowe podpory. Koszt budowy obiektu nad Wisłą to 113,7 mln zł. Gotowy ma być w połowie 2026 r.

Read Entire Article