Port Gdańsk zamierza zwiększyć przeładunki do 86,8 mln ton w 2024 roku. To o 7,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku, kiedy to przeładowano 81 mln ton. Prognozy te wynikają z analizy sytuacji gospodarczej oraz informacji od operatorów portowych. Możliwości, jeżeli chodzi o przeładunki w Porcie Gdańsk wynoszą prawie 100 mln ton.
Na szczególną uwagę zasługują prognozowane wzrosty w grupach ładunkowych takich jak zboże, drewno, paliwa płynne i drobnica. W przypadku zboża prognozowany wzrost wynosi aż 85,2 proc., natomiast paliwa płynne mają wzrosnąć o 53,4 proc. Drewno zanotuje wzrost o 19,5 proc., a drobnica o 4,5 proc.
Z drugiej strony, prognozy przewidują spadki w grupach ładunkowych takich jak ruda oraz inne masowe. Ruda ma zanotować spadek o 34,2 proc., a inne masowe o 22,4 proc.
Stabilność przeładunków węgla
Przeładunki węgla mają pozostać na zbliżonym poziomie, z minimalnym spadkiem o 0,5 proc. Ma to znaczenie w kontekście protestów, które formułują mieszkańcy dzielnic przyportowych. Od lat mierzą się oni z pyłem węglowym, który przenoszony jest na dzielnice mieszkaniowe właśnie ze składowisk portowych.
🌊 Zobacz ruch statków w portach nad Zatoką Gdańską 🌊
- 🚢 W Gdyni
- 🚢 W porcie zewnętrznym w Gdańsku
- 🚢 W porcie wewnętrznym w Gdańsku
🌟 Sprawdź aktualny ruch statków i bądź na bieżąco z wydarzeniami na wodach Zatoki Gdańskiej! 🌟
Przeładunki w Porcie Gdańsk – zdolności
W 2023 roku Port Gdańsk osiągnął zdolności przeładunkowe na poziomie 93,9 mln ton. Z tego, port zewnętrzny mógł obsłużyć 74,5 mln ton, a port wewnętrzny 19,4 mln ton. W rzeczywistości przeładowano 81 mln ton, co stanowiło wzrost o 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 roku.
Dodajmy na koniec, iż Skarb Państwa posiada 95,57 proc. akcji Portu Gdańsk. Gmina ma 2,32 proc., a osoby fizyczne 2,11 proc.
mn