Ten przedwojenny, polski statek powietrzny typu „parasol” już niedługo będzie można podziwiać na nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie w Hangarze nr 5 planowane jest na jesień 2025 r.
Prezentujemy wyjątkowy egzemplarz samolotu RWD-8 powstający od podstaw w warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie!
Budowana replika posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc (4-cylindrowy w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem) i choć do czasów obecnych nie zachowała się kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu, dzięki m.in. historycznym zdjęciom, opisom i unikatowym zdolnościom muzealnych konserwatorów, jego wygląd będzie jak najbardziej zbliżony do autentyku.
RWD-8 powstał w latach 30. XX wieku w zakładach na Okęciu. Jego konstruktorami byli: Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba. Oblatany na początku 1933 r. wygrał konkurs na samolot szkoleniowy dla Wojska Polskiego, co było wielkim sukcesem niewielkiej manufaktury RWD.
Ten typ samolotu posiadał doskonałe adekwatności aerodynamiczne – szybownik Szczepan Grzeszczyk wykonał ich pokaz: siedząc za sterami RWD-8 ze zdemontowanym śmigłem został wyholowany na wysokość 600 m, po czym wylądował maszyną niczym szybowcem!
Prezentowana na zdjęciach replika w tej chwili posiada historyczną osłonę silnika, wypożyczoną przez Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddział Terenowy Muzeum Wojska Polskiego - i stanowi wzór do odtworzenia nowego okapotowania. Stateczniki zostały już w pełni opłótnione, konstrukcja płatów czeka na swoją kolej.
Tekst: Zuzanna Kaczorowska/ Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie