Światowy Szczyt Kobiet – Xi Jinping: cztery propozycje wspólnych działań

agencja-informacyjna.com 1 week ago
Zdjęcie: Xi Jinping Światowy Szczyt Kobiet


Agencja Informacyjna: Xi Jinping – Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej uczestniczył 13 października 2025 roku, w ceremonii otwarcia Światowego Szczytu Kobiet w Chińskim Narodowym Centrum Kongresowym w Pekinie – stolicy Państwa Środka, Chiński Przywódca wygłosił przemówienie programoweKontynuacja ducha Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie i przyspieszenie nowego procesu wszechstronnego rozwoju kobiet”.

Spis treści

Xi Jinping docenia wzniosły cel, Deklarację Pekińską oraz Platformę Działania
Xi Jinping: 4 propozycje wspólnych działań
Chiny konsekwentnie włączają poprawę sytuacji kobiet
Przyjęcie dokumentu Platforma Działania
Platforma Działania – Cele Strategiczne

Globalny Szczyt Kobiet odbył się, w dniach 13-14 października 2025 roku, Pekinie – stolicy Chińskiej Republiki Ludowej. Państwo to powyższe wydarzenie zorganizowało razem z Agencją ds. Kobiet Organizacji Narodów Zjednoczonych. Globalny Szczyt Kobiet odbył się pod hasłem „Wspólny los: przyspieszenie nowego procesu powszechnego rozwoju kobiet”.

Xi Jinping docenia wzniosły cel, Deklarację Pekińską oraz Platformę Działania

Xi Jinping – Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej zauważył, iż 30 lat temu Światowa Konferencja Kobiet w Pekinie ustanowiła wzniosły cel „dążenia do równości, rozwoju i pokoju poprzez działanie” i przyjęła przełomową Deklarację Pekińską oraz Platformę Działania, wpisując równość płci w program czasów i inspirując ludzi na całym świecie do dążenia do jego realizacji.

Od 1995 roku czyli od ostatnich 3. dziesięcioleci, kierując się ideami Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie, sprawa równouprawnienia kobiet na świecie rozwinęła się, dodając wartości postępowi ludzkiej cywilizacji. Dążenie do równości płci stało się powszechnym konsensusem społeczności międzynarodowej. Poczyniono znaczne postępy w zakresie wzmacniania pozycji kobiet, których poziom wykształcenia stale rośnie. Podobnie bardziej istotna staje się rola kobiet w sferze gospodarczej, politycznej, kulturalnej i społecznej.

Xi Jinping w swoim przemówieniu programowym „Kontynuacja ducha Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie i przyspieszenie nowego procesu wszechstronnego rozwoju kobiet” podkreślił, iż patrząc w przyszłość, należy powrócić do założycielskich aspiracji Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie, wypracować holistyczny konsensus, stworzyć szersze możliwości i podjąć bardziej pragmatyczne działania, aby przyspieszyć nowy proces kompleksowego rozwoju kobiet.

Xi Jinping: 4 propozycje wspólnych działań

Xi Jinping w swoim przemówieniu programowym „Kontynuacja ducha Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie i przyspieszenie nowego procesu wszechstronnego rozwoju kobiet” przedstawił 4 propozycje wspólnych działań:

1. stwórzmy środowisko sprzyjające rozwojowi kobiet.

2. wypracujmy silny impuls do promowania wysokiej jakości rozwoju spraw kobiet.

3. utwórzmy struktury zarządzania, które chronić będą prawa i interesy kobiet.

4. wspólnie napiszmy nowy rozdział w promowaniu globalnej współpracy kobiet.

Chiny konsekwentnie włączają poprawę sytuacji kobiet

Xi Jinping zauważył, iż Państwo Środka konsekwentnie włącza, w poprawę sytuacji kobiet, w wielką sprawę modernizacji kraju, osiągając historyczne sukcesy i przechodząc historyczne zmiany w kwestii kobiet. Chińska Republika Ludowa aktywnie wykorzystują swój rozwój, aby zapewnić możliwości i zabezpieczenia dla globalnych spraw kobiet, jednocześnie promując międzynarodową wymianę i współpracę w tej dziedzinie.

W ciągu najbliższych 5. lat Państwo Środka przeznaczy dodatkowe 10.000.000 dolarów na rzecz ONZ Kobiety (ang. UN Women – United Nations Entity for Gender Equality and the Empowerment of Women, podmiot Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Równości Płci i Wzmocnienia Kobiet); zapewni 100.000.000 dolarów na rzecz Funduszu Globalnego Rozwoju i Współpracy Południe-Południe, w celu realizacji projektów współpracy, promujących rozwój kobiet i dziewcząt z organizacjami międzynarodowymi; wesprze 1.000 projektów, dotyczących poprawy warunków życia; zaprosi 50.000 kobiet do Chińskiej Republiki Ludowej, w celu wymiany i szkolenia oraz utworzy „Globalne Centrum Budowania Potencjału Kobiet”, w celu wspólnego kształcenia wybitnych talentów kobiecych.

Chińska Republika Ludowa, stojąc u progu nowego historycznego momentu, jest gotowa do współpracy, ze wszystkimi stronami, w celu kontynuowania idei Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie, przyspieszenia nowego procesu kompleksowego rozwoju kobiet, w kierunku budowy wspólnoty, o wspólnej przyszłości, dla ludzkości oraz wspólnego tworzenia lepszej przyszłości dla ludzkości.

Uczestnicy Światowej Konferencji Kobiet „Wspólny los: przyspieszenie nowego procesu powszechnego rozwoju kobiet”, w Pekinie, wysoko ocenili przemówienie Xi Jinpinga – Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej i z zadowoleniem przyjęli inicjatywy i środki zaproponowane przez Państwo Środka. Wszystkie strony podkreśliły, iż Deklaracja Pekińska i Platforma Działania przyjęte podczas Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie, w 1995 roku, mają głębokie znaczenie, cieszą się szerokim uznaniem międzynarodowym i służą jako mapa drogowa dla promowania spraw kobiet.

Przyjęcie dokumentu Platforma Działania

Platforma Działania – podstawowy dokument przyjęty podczas IV Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 roku. Wraz z Deklaracją Pekińską określa on 12 obszarów walki z dyskryminacją kobiet, wyznaczając działania dla rządów, organizacji międzynarodowych i pozarządowych na rzecz osiągnięcia równości płci.

Platforma Działania – Cele Strategiczne

Dokument końcowy Konferencji Pekińskiej (IV Światowa Konferencja w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 roku) wskazuje na 12 obszarów, które mają najważniejsze znaczenie dla walki z dyskryminacją kobiet oraz określa działania, które w ciągu najbliższych lat mają podjąć w tym celu rządy, instytucje międzynarodowe, organizacje pozarządowe i sektor prywatny.

1. kobiety a ubóstwo

  • Cel strategiczny A. 1: Dokonać przeglądu, przyjąć i stosować polityki makroekonomiczne i strategie rozwojowe, które wychodzą naprzeciw potrzebom i wysiłkom kobiet będących w ubóstwie.
  • Cel strategiczny A. 2: Dokonać przeglądu aktów prawnych i czynności administracyjnych, aby zapewnić kobietom równe prawa i dostęp do zasobów ekonomicznych.
  • Cel strategiczny A. 3: Umożliwić kobietom dostęp do oszczędności oraz mechanizmów i instytucji kredytowych.
  • Cel strategiczny A. 4: Rozwijać metody mające na uwadze kulturową tożsamość płci (gender) i przeprowadzać badania na temat feminizacji ubóstwa.

2. edukacja kobiet

  • Cel strategiczny B. 1: Zapewnić równy dostęp do oświaty.
  • Cel strategiczny B. 2: Zlikwidować analfabetyzm kobiet.
  • Cel strategiczny B. 3: Ułatwić kobietom dostęp do szkolenia zawodowego, nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych oraz kształcenia ustawicznego.
  • Cel strategiczny B. 4: Rozwijać edukację wolną od dyskryminacji.
  • Cel strategiczny B. 5: Przyznać odpowiednie środki na reformy oświatowe i monitorować realizację tych reform.
  • Cel strategiczny B. 6: Popierać kształcenie ustawiczne dziewcząt i kobiet.

3. kobiety i zdrowie

  • Cel strategiczny C. 1: Zapewnić kobietom w ciągu całego ich życia większy dostęp do adekwatnej, przystępnej finansowo i wysokiej jakości ochrony zdrowia, a także do informacji i odpowiednich usług.
  • Cel strategiczny C. 2: Wzmocnić profilaktyczne programy poprawy zdrowia kobiet.
  • Cel strategiczny C. 3: Podjąć wrażliwe na kulturową tożsamość płci (gender) inicjatywy dotyczące przeciwdziałania chorobom przenoszonym drogą płciową, HIV/AIDS i problemów zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego.
  • Cel strategiczny C. 4: Promować badania i rozpowszechniać informacje na temat zdrowia kobiet.
  • Cel strategiczny C. 5: Zwiększyć środki przeznaczone na ochronę zdrowia kobiet oraz monitorować sytuację w tej dziedzinie.

4. przemoc wobec kobiet

  • Cel strategiczny D. 1: Podjąć kompleksowe działania w celu zapobiegania i eliminacji przemocy wobec kobiet.
  • Cel strategiczny D. 2: Analizować przyczyny i skutki przemocy wobec kobiet oraz skuteczność metod prewencyjnych.
  • Cel strategiczny D. 3: Zlikwidować handel kobietami i pomagać ofiarom przemocy związanej z tym handlem i prostytucją.

5. kobiety a konflikt zbrojny

  • Cel strategiczny E. 1: Zwiększyć udział kobiet w rozwiązywaniu konfliktów na szczeblach decyzyjnych oraz ochraniać kobiety żyjące na terenach objętych konfliktami zbrojnymi i innymi oraz znajdujących się pod obcą okupacją.
  • Cel strategiczny E. 2: Zmniejszyć nadmierne wydatki wojskowe i kontrolować dostępność broni.
  • Cel strategiczny E. 3: Popierać formy rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy oraz zmniejszyć częstotliwość naruszania praw człowieka w sytuacjach konfliktowych.
  • Cel strategiczny E. 4: Popierać udział kobiet w tworzeniu kultury pokoju.
  • Cel strategiczny E. 5: Zapewnić ochronę, pomoc i szkolenie dla kobiet – uchodźców i innych kobiet przesiedlonych wymagających międzynarodowej ochrony oraz kobiet przesiedlonych w obrębie państwa.
  • Cel strategiczny E. 6: Zorganizować pomoc dla kobiet żyjących w koloniach oraz na obszarach podległych obcej władzy

6. kobiety i gospodarka

  • Cel strategiczny F. 1: Promować ekonomiczne prawa i niezależność kobiet, włączając w to dostęp do zatrudnienia, dogodne warunki pracy i kontrolę nad zasobami ekonomicznymi..
  • Cel strategiczny F. 2: Ułatwić kobietom równy dostęp do zasobów, zatrudnienia, rynków i handlu.
  • Cel strategiczny F. 3: Świadczyć usługi doradcze, organizować szkolenia i umożliwiać dostęp do rynków, technologii i informacji, zwłaszcza dla kobiet o niższych dochodach.
  • Cel strategiczny F. 4: Wzmacniać zdolność ekonomiczną kobiet i sieci handlowych.
  • Cel strategiczny F. 5: Eliminować segregację w zatrudnieniu i wszelkie formy dyskryminacji w zatrudnieniu.
  • Cel strategiczny F. 6: Promować możliwość harmonijnego łączenia obowiązków zawodowych z posiadaniem rodziny

7. kobiety u władzy i biorące udział w procesach decyzyjnych

  • Cel strategiczny G. 1: Podjąć kroki mające na celu zapewnienie kobietom równego dostępu i pełnego udziału w strukturach władzy i procesach decyzyjnych.
  • Cel strategiczny G. 2: Zwiększyć zdolność kobiet do uczestnictwa w podejmowaniu decyzji i rządzeniu.

8. mechanizmy instytucjonalne na rzecz podnoszenia statusu kobiet

  • Cel strategiczny H. 1: Stworzyć bądź wzmocnić narodowe mechanizmy i inne ciała rządowe.
  • Cel strategiczny H. 2: Włączyć perspektywę kulturowej tożsamości płci (gender perspective) do ustawodawstwa, polityk publicznych, programów i projektów.
  • Cel strategiczny H. 3: Przygotowywać i upowszechniać dane i informacje na temat kwestii związanych z kulturową tożsamością płci (gender) dla celów planowania.

9. prawa kobiet jako prawa człowieka

  • Cel strategiczny I. 1: Promować i ochraniać prawa kobiet jako prawa człowieka poprzez pełne wprowadzenie w życie wszystkich międzynarodowych instrumentów ochrony praw człowieka, zwłaszcza Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet.
  • Cel strategiczny I. 2: Zapewnić równość i niedyskryminowanie kobiet w prawie i w praktyce
  • Cel strategiczny I. 3: Upowszechniać elementarną świadomość prawną

10. kobiety i media

  • Cel strategiczny J. 1: Zwiększyć udział kobiet w procesach decyzyjnych w mediach i dostęp kobiet do mediów oraz nowych technologii komunikacyjnych.
  • Cel strategiczny J. 2: Promować zrównoważony i niestereotypowy obraz kobiety w mediach.

11. kobiety i środowisko

  • Cel strategiczny K. 1: Zaangażować aktywnie kobiety w procesy decyzyjne wszystkich szczebli dotyczące środowiska.
  • Cel strategiczny K. 2: Włączyć perspektywy kulturowej tożsamości płci (gender perspective) do polityk i programów dotyczących zrównoważonego rozwoju.
  • Cel strategiczny K. 3: Wzmocnić lub ustanowić mechanizmy na szczeblu narodowym, regionalnym i międzynarodowym dla oceny wpływu polityk rozwojowych i środowiskowych na kobiety.

12. dziewczęta

  • Cel strategiczny L. 1: Zlikwidować wszelkie formy dyskryminacji wobec dziewcząt.
  • Cel strategiczny L. 2: Zlikwidować negatywne kulturalne nastawienia i praktyki wobec dziewcząt.
  • Cel strategiczny L. 3: Promować i chronić prawa dziewcząt i zwiększać świadomość ich potrzeb i możliwości.
  • Cel strategiczny L. 4: Zlikwidować dyskryminację wobec dziewcząt w dostępie do edukacji.
  • Cel strategiczny L. 5: Zlikwidować dyskryminację wobec dziewcząt w dostępie do opieki zdrowotnej i pożywienia.
  • Cel strategiczny L. 6: Zlikwidować gospodarcze wykorzystywanie pracy dzieci i chronić młode dziewczęta w pracy.
  • Cel strategiczny L. 7: Wykorzenić przemoc wobec kobiet.
  • Cel strategiczny L. 8: Promować udział dziewcząt w życiu społecznym, ekonomicznym i politycznym oraz świadomość młodych kobiet w tym zakresie.
  • Cel strategiczny L. 9: Wzmocnić rolę rodziny w podnoszeniu statusu dziewcząt.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna

AI, World, Chiny /DEC/ 19 października 2025

Read Entire Article