“Punitive” tariffs on Chinese electrical cars

chiny24.com 10 months ago

“Karne” cła na chińskie auta elektryczne

Wysokie cła Unii Europejskiej na chińskie samochody elektryczne mogą negatywnie wpłynąć na długoterminowy rozwój europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i nie przyniosą korzyści gospodarce unijnej – ostrzega w najnowszej analizie Europejska Federacja Transportu i Środowiska.

W październiku ubiegłego roku Komisja Europejska wszczęła dochodzenie mające na celu zweryfikować przypuszczenie, iż konkurencyjne ceny chińskich samochodów wynikają z subsydiów rządowych, pokrywających częściowo koszty produkcji chińskich samochodów elektrycznych.

Unijne “dochodzenie” wykazało dotychczas, iż chińscy producenci otrzymują od chińskich władz (krajowych lub/i lokalnych) wsparcie w postaci np. niskooprocentowanych kredytów, zabezpieczeń kredytów udzielanych przez rząd, preferencyjnych ubezpieczeń eksportowych, obniżki oraz zwolnień z podatków itp.

W środę, 12 czerwca br. Komisja Europejska, zapowiedziała, iż do obecnej stawki celnej na importowane z Chin auta, wynoszącej 10%, dodane zostaną stawki “karne”. Cła te będą naliczane od dnia 4 lipca br., a stawki “karne” zostały wyliczone osobno dla wszystkich z chińskich producentów. Sumaryczne cła, jakie mają być nakładane na importowane z Chin auta wyniosą więc

  • 48,1% dla SAIC (marki MG, Maxus),
  • 30% dla Geely (marki Volvo, Polestar, Smart, Zeekr) oraz
  • 28,4% dla BYD.

Komisja Europejska nie ujawniła jakie cła zamierza nałożyć na pozostałych producentów (np. Nio czy Xpeng). Poinformowała jedynie, iż sumaryczne cła dla pozostałych producentów, którzy współpracowali z KE przy “dochodzeniu” wyniosą 31%. Z kolei na auta producentów, którzy nie współpracowali z KE (na przykład wspomniany SAIC, który ma spółkę z Volkswagenem) nałożone zostaną cła wynoszące w sumie 48,1%.

Według statystyk Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska około 20 procent elektrycznych samochodów sprzedanych w UE w 2023 roku zostało wyprodukowanych w Chinach. W tej liczbie ponad połowę stanowiły samochody marek zachodnich, takich jak Tesla, Dacia, VW czy BMW, wyprodukowane w chińskich fabrykach zachodnich firm. Eksperci z Federacji uważają, iż w efekcie nałożenia ceł na samochody z Chin ucierpią europejscy konsumenci płacąc wyższe ceny. Zablokowanie możliwości sprowadzania do Europy aut europejskich marek wyprodukowanych w Chinach sprawi też, iż konsumenci będą mogli wybierać jedynie spośród aut droższych od tych produkowanych w Chinach, a zarazem mniej zaawansowanych technologicznie.

Rozwiązaniem sytuacji, w której znaleźli się europejscy producenci, jest według ekspertów Federacji zdrowa konkurencja w zakresie produkcji pojazdów wysokiej jakości, oferowanych w przystępnej cenie.

Autorzy dokumentu wzywają w nim Unię do skupienia się na współpracy z Chinami (zamiast nakładania ceł), sugerując, iż kooperacja taka przyniesie efekty w postaci szybszego rozwoju branży pojazdów elektrycznych w Europie.

Działaniu Komisji Europejskiej pikanterii dodaje fakt, iż to Unia sprzedaje znacznie więcej aut do Chin, zwłaszcza tych najdroższych marek. Już dziś krążą pogłoski, iż Chiny zaczną blokować ten eksport w odpowiedzi na działania KE. Na pierwszy ogień weszły bariery dla silników spalinowych dużych objętości. Tak się składa, iż są to silniki dla najwyższych modeli marek takich jak Porsche, Audi, Mercedes i BMW.

Źródło: transportenvironment.org;

Wydział Przemysłu Przyszłości w Ministerstwie Przemysłu i Technologii Informacyjnych

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (chin. 工业和信息化部) zmienia swoją strukturę. W Departamencie Nowych i Wysokich Technologii powstał Wydział Przemysłu Przyszłości. To pierwszy przypadek w historii struktury administracji centralnej Chin, gdy tworzony jest specjalny organ zajmujący się tego rodzaju zagadnieniem. W tym samym Departamencie Nowych i Wysokich Technologii powstaje równocześnie

  • Wydział Kompleksowego Rozwoju Przemysłu,
  • Wydział Koordynacji Projektów,
  • Wydział Zdolności Innowacyjnych Przemysłu,
  • Wydział Kluczowych Technologii 1 i
  • Wydział Kluczowych Technologii 2.

Do obowiązków tych wydziałów należy formułowanie planów oraz polityk dotyczących rozwoju zaawansowanych technologii i industrializacji w powiązanych dziedzinach oraz promowanie badań i rozwoju głównych kluczowych technologii.

W decyzji ministerstwa określono sześć priorytetów:

  • produkcja,
  • informacja,
  • nowe materiały,
  • energia,
  • przestrzeń kosmiczna i
  • przemysł zdrowotny,

a także podkreślono potrzebę stworzenia dziesięciu innowacyjnych produktów, takich jak na przykład roboty humanoidalne.

Źródła:

  • sohu.com;
  • miit.gov.cn;

BYD i DM-i piątej generacji

W ostatnich dniach maja koncern BYD Corporation Ltd. (chin. 比亚迪股份有限公司) zaprezentował opracowaną przez siebie technologię DM-i piątej generacji i przedstawił dwa samochody hybrydowe, w których zastosowano tę technologię:

  • Qin L DM-i
  • Seal 06 DM-i.

Kluczową informacją jest to, iż BYD osiągnął trzy światowe rekordy:

  • najwyższą sprawność cieplną silnika (46,06%),
  • najniższe zużycie paliwa (2,9 l/100 km) i
  • największy zasięg wynoszący 2100 km bez potrzeby ładowania czy tankowania.

System piątej generacji BYD jest rozwinięciem technologii DM czwartej generacji. DM to skrót od Dual Mode, a system ten zadebiutował w modelu BYD F3DM w 2008 roku. Opiera się na 1,5-litrowym hybrydowym silniku benzynowym typu plug-in. Zapewnia on maksymalną moc 74 kW i moment obrotowy 126 Nm. Dzięki udoskonaleniom technologicznym silnik ma teraz sprawność cieplną 46,06%, co według BYD oznacza, iż jest on najbardziej wydajnym silnikiem na świecie.

W zależności od wersji auta Qin L DM-i oraz Seal 06 DM-i kosztują od 99 800 RMB do 139 800 RMB (od ok. 55 tysięcy do ok. 77 tysięcy PLN).

Źródła:

  • m.pcauto.com.cn;
  • stock.10jqka.com.cn;
  • xinhuanet.com;

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Read Entire Article