Ukrzaliznycia, wspólnie z polskimi specjalistami, przeprowadziła remont szynobusu wyprodukowanego przez PESA Bydgoszcz. Jednostka z silnikiem diesla kursować będzie na trasie Iwano-Frankiwsk-Worochta.
Pociąg, zbudowany w roku 2004 przez PESA Bydgoszcz, wyłączony został z eksploatacji na ukraińskich torach w styczniu 2022 r. Powodem był brak specjalistów, którzy mogliby prowadzić regularne prace przy jednostce.
– Ukrzaliznytsia stopniowo opanowuje we własnych zakładach zarówno produkcję nowych pociągów, jak i wszelkiego rodzaju naprawy – mówi Oleg Gołowaszczenko, dyrektor oddziału „Kompanii Pasażerskiej” JSC „Ukrzaliznycja”. – Uczymy się od producentów, by w przyszłości takie działania prowadzić samodzielnie. Wcześniej wykonywaliśmy kapitalne remonty pociągów piętrowych od czeskiej Škody. o ile chodzi o flotę polskich pojazdów z PESA Bydgoszcz, mamy ich 14 sztuk, z czego 11 wymaga konsultacji z inżynierami.
Ukrzaliznytsia i PESA Bydgoszcz porozumiały się co do naprawy szynobusu. Wstępne prace przeprowadzono w Polsce. Do naszego kraju, na przeszkolenie, skierowano także pracowników Ukrzaliznytsii. W zakładach UZ przeprowadzono zaś ostatni etap prac. Ten zakończył się w listopadzie.
W przyszłości Ukrzaliznycja planuje lokalizować naprawy podobnego taboru we własnych zakładach na Ukrainie.
Już niedługo zostanie uruchomiona sprzedaż biletów na pociąg relacji Iwano-Frankiwsk-Worochta – a pasażerowie otrzymają dodatkowe 95 miejsc w pociągu kursującym do górskich kurortów na zachodzie Ukrainy.