Przedsiębiorca, który zawiera umowę z konsumentem, musi poinformować go o całym szeregu różnego rodzaju okoliczności związanych z wykonywaniem umowy. Dokładny zakres tego obowiązku zależy od tego, jaka umowa i w jakim trybie ma zostać zawarta.
Konsument, czyli mówiąc w pewnym uproszczeniu osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jest uznawana za słabszą od przedsiębiorcy stronę stosunku prawnego. Taką optykę przyjmuje zarówno prawodawca unijny, jak i polski. To z kolei przekłada się na szczególną ochronę, jaką przepisy prawa przewidują dla konsumenta oraz na określone obowiązki – zwłaszcza informacyjne – jakie musi wypełnić prowadzący własną działalność gospodarczą.
Najważniejsze obowiązki przedsiębiorcy
Kluczowe obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta zostały określone w art. 8 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z tym przepisem każdy przedsiębiorca, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, musi poinformować go o:
- głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- swoich danych identyfikujących;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami albo – o ile ceny nie można na etapie zawierania transakcji dokładnie obliczyć – o sposobie jej obliczania;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową;
- treści usług posprzedażnych i gwarancji;
- czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy;
- funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi;
- mających znaczenie kompatybilności i interoperacyjności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych.
Oczywiście dokładny zakres obowiązku informacyjnego przedsiębiorcy wobec konsumenta musi zostać dostosowany do realiów konkretnej umowy. o ile np. dostarczany towar nie ma charakteru „cyfrowego”, to realizacja dwóch ostatnich obowiązków z powyższej listy po prostu nie ma zastosowania. Poza tym obowiązek informacyjny nie dotyczy drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu (art. 9).
Ponadto przedsiębiorca musi przekazywać wszelkie informacje konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały. Jednocześnie przedsiębiorca nie ma obowiązku przekazywać określonych informacji, o ile wynikają one z okoliczności dotyczących zawarcia umowy.
Informacja w przypadku umów zawieranych na odległość
Obowiązek informacyjny przedsiębiorca jest o wiele bardziej rozbudowany w przypadku zawierania umowy z konsumentem na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. najważniejsze zastosowanie ma tu katalog zamieszczony w art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. Przepis ten stanowi, iż najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
- głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
- danych identyfikacyjnych przedsiębiorcy;
- adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerze telefonu, pod którymi konsument może gwałtownie i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą oraz – o ile jest to inny adres – adresie składania reklamacji;
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami;
- indywidualnym dostosowaniu ceny na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji, o ile przedsiębiorca takie stosuje;
- kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;
- sposobie i terminie zapłaty;
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
- sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy;
- kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;
- obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów;
- ewentualnym braku prawa odstąpienia od umowy;
- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową;
- istnieniu i treści gwarancji;
- kodeksie dobrych praktyk;
- czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – o ile umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub o ile ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;
- minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
- ewentualnym obowiązku złożenia kaucji lub gwarancji przez konsumenta;
- funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi;
- mających znaczenie kompatybilności i interoperacyjności towarów z elementami cyfrowymi;
- możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
Również w tym przypadku obowiązek informacyjny należy zrealizować w sposób odpowiadający realiom konkretnej umowy zawieranej z konsumentem.
Przypominamy, iż nasza kancelaria oferuje profesjonalną obsługę i doradztwo prawne świadczone na rzecz przedsiębiorców. Oferujemy pomoc prawną w pełnym zakresie już dla osób planujących rozpoczęcie swojej działalności.
Świadczone przez nas kompleksowe usługi doradcze są odpowiedzią na indywidualne potrzeby klientów. Doradzamy w zakresie wyboru formy prawnej dla planowanej działalności, dopełnimy wszelkich formalności polegających na jej zarejestrowaniu w odpowiednich instytucjach, a następnie będziemy dokonywać bieżącej obsługi prawnej w trakcie jej działania.
Nasza oferta to pomoce prawna w zakresie wszelkich problemów prawnych, z jakimi mogą się Państwo spotkać jako przedsiębiorcy w swojej działalności. Świadczone przez nas kompleksowe usługi oraz porady prawne w zakresie prawa handlowego, prawa cywilnego, prawa pracy, prawa gospodarczego pomogą Państwu w prowadzeniu działalności, oszczędzając czas i pieniądze naszych klientów.
Forma współpracy:
- Indywidualne zlecenia jednorazowe
- Doraźna obsługa prawna
- Stała obsługa prawna na podstawie umowy zlecenia
- porady prawne
- sporządzanie pism procesowych
- pozwy
- odpowiedzi na pozwy
- sprzeciwy od nakazów zapłaty i wyroków nakazowych
- apelacje
- wnioski
- doradztwo, zakładanie i funkcjonowanie działalności gospodarczej
- rejestrowanie spółek w KRS
- pozwy
- doradztwo w zakresie obrotu nieruchomościami (pełen zakres usług: nabywanie, najem, włącznie ze sporządzaniem umów: przedwstępnej i adekwatnej oraz umówienie notariusza)
- zastępstwo procesowe w sprawach gospodarczych i cywilnych (dotyczy przedsiębiorców objętych stałą obsługą prawną)
- umowy deweloperskie – przygotowanie umów związanych z działalnością deweloperską dla deweloperów
- redakcja i opiniowanie kontraktów, wniosków i pism procesowych
- przygotowanie umów oraz ich wzorów
- negocjowanie umów i kontraktów z kontrahentami, pomoc prawna dla Klienta w trakcie negocjacji
- porady związane z prawem pracy: tworzenie umów o pracę, wypowiedzeń, regulaminów
- przygotowanie porad prawnych, uwzględniających doktrynę oraz najnowsze orzecznictwo
Potrzebujesz pomocy prawnej a może stałej obsługi dla twojej firmy? Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
579-636-527
Podstawa prawna:
Daniel Głogowski
Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach starał się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii. Przez lata zyskał reputację rzetelnego dziennikarza. Kontakt z redakcją: [email protected]
This is from
Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta: