W Polsce toczyła się gorąca debata dotycząca przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który miał powstać w Baranowie. Według najnowszych doniesień, rząd prawdopodobnie odstąpi od tej inwestycji, na rzecz rozbudowy istniejącego Lotniska Chopina oraz innych regionalnych lotnisk, co wywołało falę krytyki.
Warszawska „Gazeta Wyborcza” informuje, iż rząd planuje zwiększyć przepustowość Lotniska Chopina za 2,4 mld zł do 30 mln pasażerów rocznie, co jest połową tego, co miało oferować CPK. Dodatkowo, część ruchu lotniczego ma być przeniesiona do lotnisk w Modlinie, Radomiu i Łodzi. Zmiany te przedstawiono podczas obchodów 90-lecia lotniska na Okęciu, gdzie zaprezentowano koncepcję tzw. „triportu”.
Komentatorzy polityczni oraz opozycja nie mają wątpliwości, iż jest to strategia na zaniechanie projektu CPK. Łukasz Warzecha z „Do Rzeczy” sugeruje, iż taka decyzja może negatywnie odbić się na obecnym rządzie w przyszłych sondażach. Według niego, pomimo oczekiwań, iż rząd Donalda Tuska podejmie konkretne kroki, realia pokazują, iż projekt zostaje stopniowo porzucany.
Koniec marzeń o budowie CPK. Krytyka ze wszystkich stron
Z kolei Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, wskazuje na zagrożenia biznesowe wynikające z porzucenia CPK na rzecz rozbudowy istniejących lotnisk. Przewiduje, iż decyzja ta osłabi pozycję Polski jako regionalnego hubu lotniczego, co może przynieść korzyści konkurencyjnym lotniskom, takim jak Wiedeń.
Politycy opozycji, w tym Jerzy Polaczek z PiS, ostro krytykują decyzję rządu, nazywając ją „międzynarodowym skandalem”. Podkreślają również, iż zawieszenie projektu CPK jest marnotrawieniem publicznych środków i zwiększeniem obciążenia dla mieszkańców Warszawy w związku z hałasem z Lotniska Chopina.
Dariusz Matecki z Suwerennej Polski oraz Sławomir Mentzen z Konfederacji również wyrażają swoje niezadowolenie, krytykując rząd za brak ambitnych projektów infrastrukturalnych i sugerując, iż decyzje te są podyktowane krótkowzrocznością polityczną.
Zamieszanie wokół CPK i decyzji o jego zawieszeniu świadczy o głębokim podziale politycznym w kraju oraz o różnicach w podejściu do kwestii rozwoju narodowej infrastruktury. Decyzja ta może mieć długofalowe skutki nie tylko dla polityki krajowej, ale i dla pozycji Polski na międzynarodowej arenie transportowej.
mn
Wspieraj wbijamszpile.pl
Wolne media są dzisiaj najważniejsze. WbijamSzpile.pl to miejsce, gdzie dzielimy się nie tylko aktualnościami, ale także przemyśleniami, analizami i komentarzami dotyczącymi najnowszych trendów społecznych, politycznych i kulturalnych w Polsce, na Pomorzu i w Gdańsku. Nikt nas nie cenzuruje. Wspieraj wolne dziennikarstwo.