W nadchodzących tygodniach rozpoczną się dwa najważniejsze projekty mające na celu poprawę komunikacji pieszej i transportu publicznego, które obejmą obszar Śródmieścia oraz trasę autobusową na ulicy Grunwaldzkiej od Oliwy w kierunku ulicy Słowackiego. Oto szczegółowy przegląd tych inwestycji i ich znaczenia dla mieszkańców oraz odwiedzających Gdańsk.
Jednym z głównych elementów poprawy komunikacji pieszej w Gdańsku jest budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny. Ta inwestycja ma na celu ułatwienie poruszania się po okolicy pieszym, zwłaszcza osobom z ograniczeniami ruchowymi, opiekunom z małymi dziećmi oraz turystom z bagażami.
Przejście naziemne dla pieszych
Nowe przejście naziemne przy Dworcu Gdańsk Główny jest kolejnym krokiem w realizacji polityki pieszej miasta. Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, podkreśla:
Lato to zawsze czas remontów, które staramy się wykonywać tak, by były jak najmniej uciążliwe. Już w poniedziałek, 29 lipca w okolicy byłego kina Krwetka ruszą pracę nad budową przejścia naziemnego prowadzącego od Dworca Głównego oraz przystanków tramwajowych i autobusowych, z których tak licznie korzystają mieszkańcy Gdańska i turyści” – mówi Aleksandra Dulkiewicz.
Zakończenie prac planowane jest na koniec listopada, co pozwoli pieszym na wygodniejsze przemieszczanie się między peronami tramwajowymi a dworcem bez konieczności korzystania z podziemnych przejść.
Korzyści dla pieszych i rowerzystów
Nowe przejście zapewni wygodniejsze dojście do peronów tramwajowych z obu stron Podwala Grodzkiego. Dodatkowo, budowa ścieżki rowerowej ułatwi poruszanie się rowerzystom i użytkownikom hulajnóg, których liczba w Gdańsku systematycznie rośnie.
Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, dodaje:
„Rozwiązania, które krok po kroku są w Gdańsku wprowadzane, czyli uspokajanie ruchu, czy strefy skrzyżowań równorzędnych nie wpływają na zmniejszenie płynności ruchu samochodowego”.
Prace etapowe
Prace budowlane zostały podzielone na cztery etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu samochodów oraz zapewnić stały ruch tramwajów na tej trasie.
- Etap I. Koniec lipca – Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym oraz częściowe wyłączenie przystanku w kierunku Sopotu.
- Etap II. Połowa sierpnia – Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym oraz częściowe wyłączenie przystanku w kierunku Pruszcza.
- Etap III. Koniec września – Otwarcie naziemnego przejścia dla pieszych oraz wykonanie drugiej części peronów i budowa kolejnych wiat.
- Etap IV. Roboty wykończeniowe – Prace wykończeniowe oraz zamknięcie tylko skrajnych pasów przy peronie dla bezpieczeństwa wykonania fundamentów i betonowania.
Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, zauważa:
Zmiany w organizacji ruchu są ściśle powiązane z technologią robót, czasem ich wykonania i koniecznością zajęć pasów pod budowę. Przez cały czas realizacji utrzymany będzie przejazd dwoma pasami ruchu zarówno w kierunku do Wrzeszcza, jak i w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Modernizacja przejazdów torowych przy Galerii Bałtyckiej
Kolejną istotną inwestycją jest modernizacja przejazdów torowych przy Galerii Bałtyckiej. Prace rozpoczną się 27 lipca i potrwają do 10 sierpnia. Głównym celem tej modernizacji jest wymiana nawierzchni na bardziej trwałą i stabilną, co jest szczególnie ważne w lokalizacji o wysokim natężeniu ruchu.
Prace w dwóch etapach
Prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone w dwóch etapach:
- Etap I: 27.07 godz. 1.00 – 02.08 godz. 0.00 – Całkowite zamknięcie przejazdu przez torowisko w kierunku Zaspy oraz wyłączenie z ruchu pasa do jazdy prosto i pasa do skrętu w lewo z al. Żołnierzy Wyklętych w kierunku Zaspy i Oliwy.
- Etap II: 03.08 godz. 1.00 – 10.08 godz. 3.00 – Przywrócenie ruchu przez torowisko w kierunku Zaspy, zamknięcie skrzyżowania w kierunku Niedźwiednika oraz wyłączenie pasa do skrętu w lewo w kierunku centrum oraz do jazdy na wprost do al. Żołnierzy Wyklętych z wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki.
Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa, podkreśla:
Głównym celem modernizacji przejazdów przez torowisko przy Galerii Bałtyckiej jest wymiana nawierzchni. Dotychczasowe gumowe płyty przejazdowe zastąpione zostaną płytami torowymi.
Zmiany w komunikacji miejskiej
W trakcie prac modernizacyjnych wprowadzone zostaną istotne zmiany w komunikacji miejskiej. Ruch tramwajowy będzie wstrzymany, a funkcjonować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Na odcinku od przystanków Zajezdnia 01,02 przy al. Wojska Polskiego do węzła Opera Bałtycka tramwaje nie będą jeździć, a część linii zostanie zawieszona. Uruchomione zostaną tymczasowe linie tramwajowe oraz autobusowa komunikacja zastępcza.
Wojciech Siółkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, zaznacza:
Ważna wskazówka dla tych osób, które będą się przesiadać z autobusu na tramwaj. Jadąc autobusem T6, najlepiej jest dojechać do samego końca, aż do przystanku „Strzyża PKM”.
Wyznaczenie buspasa na Grunwaldzkiej
W ramach działań mających na celu poprawę transportu publicznego, miasto Gdańsk zdecydowało się na wyznaczenie buspasa na al. Grunwaldzkiej. Buspas ma na celu poprawę punktualności i zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności komunikacji miejskiej.
Testowanie nowego rozwiązania
Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa, informuje:
W miesiącach letnich chcielibyśmy sprawdzić i przetestować buspas w ciągu al. Grunwaldzkiej. W poniedziałek, 29 lipca, w pierwszym etapie uruchomimy buspas od przystanku Biblioteka Uniwersytet do ulicy Wojska Polskiego.
Po zakończeniu remontu torowiska w okolicach Galerii Bałtyckiej, buspas zostanie przedłużony aż do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych. Miasto przeprowadzi ewaluację tego rozwiązania po trzech miesiącach jego funkcjonowania, aby ocenić jego wpływ na płynność ruchu oraz efektywność komunikacji autobusowej.
mn