Novelty! Improvement of pedestrian communication in the center of Gdańsk

wbijamszpile.pl 4 months ago

W nadchodzących tygodniach rozpoczną się dwa najważniejsze projekty mające na celu poprawę komunikacji pieszej i transportu publicznego, które obejmą obszar Śródmieścia oraz trasę autobusową na ulicy Grunwaldzkiej od Oliwy w kierunku ulicy Słowackiego. Oto szczegółowy przegląd tych inwestycji i ich znaczenia dla mieszkańców oraz odwiedzających Gdańsk.

Jednym z głównych elementów poprawy komunikacji pieszej w Gdańsku jest budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny. Ta inwestycja ma na celu ułatwienie poruszania się po okolicy pieszym, zwłaszcza osobom z ograniczeniami ruchowymi, opiekunom z małymi dziećmi oraz turystom z bagażami.

Przejście naziemne dla pieszych

Nowe przejście naziemne przy Dworcu Gdańsk Główny jest kolejnym krokiem w realizacji polityki pieszej miasta. Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, podkreśla:

Lato to zawsze czas remontów, które staramy się wykonywać tak, by były jak najmniej uciążliwe. Już w poniedziałek, 29 lipca w okolicy byłego kina Krwetka ruszą pracę nad budową przejścia naziemnego prowadzącego od Dworca Głównego oraz przystanków tramwajowych i autobusowych, z których tak licznie korzystają mieszkańcy Gdańska i turyści” – mówi Aleksandra Dulkiewicz.

Zakończenie prac planowane jest na koniec listopada, co pozwoli pieszym na wygodniejsze przemieszczanie się między peronami tramwajowymi a dworcem bez konieczności korzystania z podziemnych przejść.

Poprawa komunikacji pieszej w centrum Gdańska (FOTO: gdansk.pl)

Korzyści dla pieszych i rowerzystów

Nowe przejście zapewni wygodniejsze dojście do peronów tramwajowych z obu stron Podwala Grodzkiego. Dodatkowo, budowa ścieżki rowerowej ułatwi poruszanie się rowerzystom i użytkownikom hulajnóg, których liczba w Gdańsku systematycznie rośnie.

Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, dodaje:

„Rozwiązania, które krok po kroku są w Gdańsku wprowadzane, czyli uspokajanie ruchu, czy strefy skrzyżowań równorzędnych nie wpływają na zmniejszenie płynności ruchu samochodowego”.

Prace etapowe

Prace budowlane zostały podzielone na cztery etapy, aby minimalizować utrudnienia w ruchu samochodów oraz zapewnić stały ruch tramwajów na tej trasie.

  1. Etap I. Koniec lipca – Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym oraz częściowe wyłączenie przystanku w kierunku Sopotu.
  2. Etap II. Połowa sierpnia – Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym oraz częściowe wyłączenie przystanku w kierunku Pruszcza.
  3. Etap III. Koniec września – Otwarcie naziemnego przejścia dla pieszych oraz wykonanie drugiej części peronów i budowa kolejnych wiat.
  4. Etap IV. Roboty wykończeniowe – Prace wykończeniowe oraz zamknięcie tylko skrajnych pasów przy peronie dla bezpieczeństwa wykonania fundamentów i betonowania.

Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, zauważa:

Zmiany w organizacji ruchu są ściśle powiązane z technologią robót, czasem ich wykonania i koniecznością zajęć pasów pod budowę. Przez cały czas realizacji utrzymany będzie przejazd dwoma pasami ruchu zarówno w kierunku do Wrzeszcza, jak i w kierunku Pruszcza Gdańskiego.

Poprawa komunikacji pieszej w centrum Gdańska (FOTO: gdansk.pl)

Modernizacja przejazdów torowych przy Galerii Bałtyckiej

Kolejną istotną inwestycją jest modernizacja przejazdów torowych przy Galerii Bałtyckiej. Prace rozpoczną się 27 lipca i potrwają do 10 sierpnia. Głównym celem tej modernizacji jest wymiana nawierzchni na bardziej trwałą i stabilną, co jest szczególnie ważne w lokalizacji o wysokim natężeniu ruchu.

Prace w dwóch etapach

Prace modernizacyjne zostaną przeprowadzone w dwóch etapach:

  1. Etap I: 27.07 godz. 1.00 – 02.08 godz. 0.00 – Całkowite zamknięcie przejazdu przez torowisko w kierunku Zaspy oraz wyłączenie z ruchu pasa do jazdy prosto i pasa do skrętu w lewo z al. Żołnierzy Wyklętych w kierunku Zaspy i Oliwy.
  2. Etap II: 03.08 godz. 1.00 – 10.08 godz. 3.00 – Przywrócenie ruchu przez torowisko w kierunku Zaspy, zamknięcie skrzyżowania w kierunku Niedźwiednika oraz wyłączenie pasa do skrętu w lewo w kierunku centrum oraz do jazdy na wprost do al. Żołnierzy Wyklętych z wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki.

Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa, podkreśla:

Głównym celem modernizacji przejazdów przez torowisko przy Galerii Bałtyckiej jest wymiana nawierzchni. Dotychczasowe gumowe płyty przejazdowe zastąpione zostaną płytami torowymi.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W trakcie prac modernizacyjnych wprowadzone zostaną istotne zmiany w komunikacji miejskiej. Ruch tramwajowy będzie wstrzymany, a funkcjonować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Na odcinku od przystanków Zajezdnia 01,02 przy al. Wojska Polskiego do węzła Opera Bałtycka tramwaje nie będą jeździć, a część linii zostanie zawieszona. Uruchomione zostaną tymczasowe linie tramwajowe oraz autobusowa komunikacja zastępcza.

Wojciech Siółkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, zaznacza:

Ważna wskazówka dla tych osób, które będą się przesiadać z autobusu na tramwaj. Jadąc autobusem T6, najlepiej jest dojechać do samego końca, aż do przystanku „Strzyża PKM”.

Wyznaczenie buspasa na Grunwaldzkiej

W ramach działań mających na celu poprawę transportu publicznego, miasto Gdańsk zdecydowało się na wyznaczenie buspasa na al. Grunwaldzkiej. Buspas ma na celu poprawę punktualności i zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności komunikacji miejskiej.

Testowanie nowego rozwiązania

Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa, informuje:

W miesiącach letnich chcielibyśmy sprawdzić i przetestować buspas w ciągu al. Grunwaldzkiej. W poniedziałek, 29 lipca, w pierwszym etapie uruchomimy buspas od przystanku Biblioteka Uniwersytet do ulicy Wojska Polskiego.

Po zakończeniu remontu torowiska w okolicach Galerii Bałtyckiej, buspas zostanie przedłużony aż do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych. Miasto przeprowadzi ewaluację tego rozwiązania po trzech miesiącach jego funkcjonowania, aby ocenić jego wpływ na płynność ruchu oraz efektywność komunikacji autobusowej.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Read Entire Article