Nikkei – kolejne badanie rynków globalnych

chiny24.com 1 year ago

Japońska agencja Nihon Keizai Shimbun (Nikkei) co roku przeprowadza badanie globalnego rynku towarów i usług biorąc pod uwagę 63 kategorie produktów końcowych wysokich technologii, usług, podstawowych komponentów i materiałów istotnych w globalnej działalności gospodarczej.

Badanie obejmuje m.in. półprzewodniki oraz pojazdy elektryczne.

Z najnowszego badania Nikkei wynika, iż w 2022 roku chińskie firmy jeszcze bardziej wzmocniły swoją obecność na globalnym rynku zaawansowanych technologii. W 18 kategoriach mają znaczący udział, zaś w 16 (takich jak najnowocześniejsze materiały, czy pojazdy elektryczne) osiągnęły pozycję dominującą w skali świata.

Stany Zjednoczone zajmują pozycję numer 1 w 22 badanych kategoriach, Chiny w 16, Japonia w 15.

W przypadku Chin w 13 kategoriach ich udział w globalnym rynku przekracza 30%. W kategoriach takich jak samochody EV, baterie dla pojazdów elektrycznych, panele słoneczne, przetwarzanie metale ziem rzadkich ten udział przekracza 50%.

W kategorii produkcji aut elektrycznych trzy największe firmy chińskie kontrolują w tej chwili 27,7% światowego rynku. W przypadku baterii do aut elektrycznych cztery z pięciu największych firm tej branży to firmy chińskie, z łącznym udziałem wynoszącym 63%.

Jak konstatują autorzy raportu – chińskie firmy kontrolują globalny łańcuch dostaw dla produkcji samochodów elektrycznych, od materiałów, przez części, po produkcję baterii.

W sektorze półprzewodników tylko w pierwszym półroczu 2023 roku 14 chińskich firm weszło na giełdę i pozyskało kapitał w łącznej wysokości ok. 49,5 mld RMB (ok. 29,09 mld PLN).

Przedsiębiorstwa z Państwa Środka odnotowały spadki udziałów w globalnym rynku w dwóch kategoriach – telefonów i domowych klimatyzatorów (o ok. 4%).

Źródła:

      • sohu.com
      • finance.eastmoney.com
      • ijiwei.com

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Read Entire Article