How the Super Robot Anime Voltes V Became a Revolutionary Icon for Filipinos

cyberfeed.pl 18 hours ago


Dorastając w połowie 2000 roku, budziłem się każdego ranka, aby oglądać Detektyw Conan na naszym telewizorze CRT, gdy jadłem na śniadanie „hotsilog” (hotdog, jajko i smażony ryż). W drodze do szkoły widziałem pochłaniające benzynę jeepneye pomalowane na jaskrawe kolory z Goku i Jezusem po bokach. Po zajęciach pobiegłem do domu, żeby złapać jak najwięcej minut Slam Dunk pozostał przed rozpoczęciem wieczornych wiadomości.

A w weekendy przeglądałem niezliczone DVD z anime mojego taty w poszukiwaniu Voltes V kolekcja. Każdy odcinek w wspaniałej rozdzielczości 720×480, a przynajmniej tak twierdził podejrzany sprzedawca uliczny, który sprzedał go mojemu tacie. W tamtym czasie Filipińczycy nie byli jeszcze wtajemniczeni w magię wideo w Internecie.

W tym tygodniu w Polygon w specjalnym numerze, który nazywamy, przyglądamy się, jak różnice kulturowe wpływają na media Szok kulturowy.

Włożyłem płytę do naszego srebrnego odtwarzacza DVD i patrzyłem jak Steve, Mark, Duży Bert, Mały John i Jamie odlatują w swoich pojazdach bojowych o podejrzanie przypominających robota. W końcu Steve krzyknął: „Włączmy się”, a błyskawica przecięła niebo, gdy najfajniejszy na świecie robot-kombinator wzniósł się spośród chmur. Przez to wszystko z głośników popłynął jeden z najbardziej chwytliwych motywów anime, jakie kiedykolwiek powstały.

Te wspomnienia są bliskie mojemu sercu. Jednak choćby ja nigdy nie mogłem mieć nadziei, iż zrozumiem, jakie to ważne Voltes Vz epicką ścieżką dźwiękową i akcją robotów, był dla pokolenia mojego ojca. Elektromagnetyczny wpływ serialu na filipińską młodzież rozpoczął się wraz z jego debiutem w krajowej sieci GMA Network w 1978 roku. Taka pełna akcji animacja, na podstawie japońskiego anime Chōdenji Machine Voltes Vzapierało dech w piersiach jak na kraj tak nowy w anime. Dziś młodzi Filipińczycy przez cały czas żarliwie śpiewają ten temat, pomimo wysiłków rządu mających na celu wymazanie serialu z istnienia.

Mój tata był tak „otaku”, jak tylko mógł być człowiek swojej epoki. Oprócz Voltes Vtrzymał w wielkim segregatorze setki płyt DVD z anime. Mógłbym obejrzeć prawie każdy z nich; panowała ukryta wiara, iż ​​nie pozwolę, aby media zgniły mi mózg, i doceniałem tę wolność.

Wolne podejście mojego taty do anime ostro kontrastowało z postawy przedstawicieli pokolenia wyżu demograficznego na stanowiskach władzy wobec brutalnej „japanimizacji” w latach 70. Wielu z tych surowych dorosłych byli zszokowani Voltes V‘S przemoc, ale te animacje bledły w porównaniu z prawdziwymi okropnościami stanu wojennego na Filipinach.

Około dwie dekady przed moimi narodzinami naród filipiński cierpiał za panowania prezydenta Ferdynanda Marcosa seniora. Marcos senior, najbardziej niesławny prezydent w historii Filipin, ma całą listę zarzucanych mu przestępstw, począwszy od wydawania wystawnych przyjęć z udziałem Filipińczyków pieniędzy na uciszanie krytyków jego reżimu politycznego. Mimo wszystko pojedynczy czyn Marcosa seniora na zawsze zapadł w świadomość Filipińczyków. To był moment, którego specjalnie zakazał Voltes Vwraz z innymi programami o super robotach, z filipińskich audycji z sierpnia 1979 r. Administracja Marcosa twierdziła, iż ​​te brutalne anime mają „szkodliwy wpływ na dzieci”.

Do dziś wielu kwestionuje dokładne przyczyny zakazu, przy czym niektóre źródła podają, iż cenzura treści zawierających przemoc, inne natomiast snują teorię szerszego planu tłumienia mediów. Jedna z najpopularniejszych teorii głosi, iż Marcos czuł się zagrożony Voltes Vmotywy antyautorytarne. Prawda wydaje się bardziej skomplikowana.

Filipiński historyk i profesor Xiao Chua jest jednym z czołowych ekspertów ds Voltes Vzakaz, posiadanie studiował materiały archiwalne i rozmawiałem z wieloma zaangażowanymi postaciami na przestrzeni lat.

Zdjęcie: Sieć GMA

Zdjęcie: Sieć GMA

Zdjęcie: Sieć GMA

Zdjęcie: Sieć GMA

Chua wskazuje na komentarz dwóch kluczowych postaci, które stanowią podstawę dyskusji. Pierwszą z nich jest filipińska aktorka głosowa Celina Cristobal, która pojawiła się w zlokalizowanych filipińskich dubach Tōshō Daimos, Robot MekandyI Voltes V. Pod jeden z postów Chua na Facebooku w 2012 r. Cristobal wspomniał, iż nie można winić samego rządu Voltes Vzakazu, ale organizacje religijne, takie jak Katolicka Liga Kobiet, wywierały presję na prezydenta, aby zakazał brutalnego anime.

W poprzednich wywiadach z ABS-CBN I Biuletyn Maniliobecny prezydent Ferdinand Marcos Jr. – tak, syn Marcosa seniora – i senator Imee Marcos podzielili się podobnymi komentarzami, zauważając, iż wiele prywatnych grup wywierało presję na Marcosa seniora, aby wprowadził zakaz.

Imee Marcos wspomniała choćby w wywiadzie dla Manila Bulletin, iż jest fanką Voltes Vracjonalizowała jednak decyzję ojca, stwierdzając, iż jest to przypadek „politycznej poprawności”, mającej na celu zapobieganie wzajemnemu krzywdzeniu się dzieci.

Drugi fragment komentarza, na który wskazuje Chua, pochodzi z usuniętego już wątku wokalu Voltes V Grupa na Facebooku. W wątku Franciszka Ibanezaweteran filipińskiej sceny lokalizacyjnej, twierdził, iż rozmawiał z Larrym Chanem, założycielem Questor (obecnie Telesuccess Productions), właścicielem licencji na Voltes V na Filipinach. Ibanez twierdził, iż w 1999 r. Chan podzielił się z nim bardziej złowrogą perspektywą zakazu, mówiąc, iż Marcos senior zakazał pokazów superrobotów, w tym Voltes Vaby sabotować oglądalność w godzinach największej oglądalności i obecność w mediach GMA Network, jedynej dużej stacji telewizyjnej w pobliżu, która nie jest kontrolowana przez rząd. To wpływa na sytuację Marcosa seniora długa historia uciszania mediówa setki dziennikarzy aresztowano za odwagę wypowiadania się przeciwko jego reżimowi.

Być może nigdy nie poznamy pełnej historii zakazu, ale w wywiadzie z lutego 2024 r Lustro BiznesuChan został o to wprost zapytany. Uśmiechnął się i powiedział: „Wiesz, historia Voltes V chodzi o rewolucję.”

22 lutego 1986 roku mój ojciec maszerował wraz z milionami Filipińczyków w proteście przeciwko korupcji, cenzurze i innym niesprawiedliwościom Marcosa seniora podczas rewolucji władzy ludowej EDSA. Co dziwne, początkowo nie wiedział, dlaczego ludzie maszerowali. Widział tylko tłum wściekłych, przerażonych, smutnych i zdeterminowanych ludzi. Jednak z każdą nową twarzą w tłumie cel stawał się jasny. Historia się tworzyła, a mój tata chciał być jej częścią.

W tym tłumie znajdowała się także inna nastolatka, Suzette Doctolero, która ostatecznie została weteranem pisarstwa w filipińskiej branży telewizyjnej, pracując nad takimi hitami jak Enkantadiapopularny serial fantasy z 2005 roku. Ale podczas rewolucji władzy ludowej była tylko jedną twarzą wśród tysięcy.

„W moim wieku, jako nastolatka, postrzegałam to bardziej jako przygodę” – Doctolero powiedziała o swoich doświadczeniach w EDSA. „Atmosfera w EDSA była niezapomniana — ludzie dzielili się jedzeniem i wodą i pomimo tego, iż się nie znali, panowało poczucie solidarności i jedności. To było potężne i wpływowe doświadczenie.”

Kiedy rewolucja EDSA w 1986 r. dogoniła reżim Marcosa seniora, Filipiny po raz pierwszy od ponad dwóch dekad doświadczyły wolności. Marcos uciekł z kraju i niedługo potem stacje retransmitowały Voltes Vtym razem z zakończeniem, na które zasługiwał. 28 września 1989 roku Marcos senior zmarł na Hawajach, tysiące mil od domu.

Dziesięć lat po śmierci Marcosa seniora GMA Network skompilowała pięć ostatnich odcinków serialu w film. Film o trafnej nazwie Voltes V: Wyzwoleniezadebiutował 9 czerwca 1999 r., 21 lat po pierwszej emisji zlokalizowanej wersji serialu.

W 2023 roku GMA Network kontynuowała współpracę z Toei przy tworzeniu Voltes V: Dziedzictwoaktorską adaptację kultowego anime, a Doctolero został jego głównym scenarzystą. Kiedy program został wyemitowany po raz pierwszy, Doctolero wywołała podziały w Internecie i nie wahała się dzielić się swoją polityką i kłócić się z krytykami w mediach społecznościowych. Prawdę mówiąc, o jej roli w serialu dowiedziałem się po tym, jak natknąłem się na nią w jednym z jej postów broniła go przed krytyką.

Kiedy usiadłem i oglądałem program z tatą, chichotałem razem z nim z głupszych elementów, takich jak trójkąty miłosne, zmysłowe sceny łóżkowe i wspaniałe przemówienia. Dla nas te motywy były uroczą podstawą filipińskiej telewizji w godzinach największej oglądalności.

Po tym, jak skontaktowałem się z Doctolero w sprawie tego artykułu, nie mogłem odmówić jej pasji Voltes V. Niektóre z najlepszych scen w adaptacji na żywo powstały w wyniku rozwinięcia najbardziej emocjonujących momentów anime. „Voltes V odbiło się szerokim echem wśród Filipińczyków. Motywy odwagi, rodziny, poświęcenia i walki dobra ze złem trafiły w sedno, gdy w naszym kraju przeżywały wstrząsy polityczne” – mówi Doctolero.

Mamy rok 2025, trzeci rok prezydentury Ferdynanda Marcosa Jr. Choć synowi daleko do tyrana, którym był jego ojciec, Marcos Jr. milczy na temat ciemnej strony reżimu ojca. Tymczasem nie jestem już dzieckiem w podstawówce oglądającym anime na ledwo działającym CRT. Jestem dorosłą osobą, która wiąże koniec z końcem w kraju trzeciego świata, naznaczonym ciągłymi zawirowaniami gospodarczymi i klęskami żywiołowymi.

Voltes V zostawiłem młodszemu sobie coś więcej niż chwytliwą piosenkę przewodnią lub epickie bitwy robotów. Zostawiło mnie to z poczuciem sprawiedliwości i przekonaniem, iż gdy sprawujący władzę nadużywają jej, aby uciskać ludzi, zasługują na to, aby im tę władzę odebrać. Uderzające dzieła sztuki, takie jak dzieło Erica Joynera

i Toym Imao Ostatni, zagubiony, pożądanie na cztery odcinki są dalekie od subtelności i przedstawiają Marcosa Seniora jako zwykłego złoczyńcę.

Chociaż Voltes V powstał w Japonii, Filipiny przekształciły go w zjawisko kulturowe. Od debiutu w 1978 r. po wysokobudżetową adaptację z 2023 r. Voltes V reprezentuje rewolucyjną wściekłość Filipińczyków, narodu nękanego kolonizacją i wymazaniem kultury. Obalając obecną władzę, rewolucyjna historia nie była już tylko eskapizmem. Zakończenie Voltes V stało się rzeczywistością dla wszystkich Filipińczyka, który uwolnił się od tyranii.





Source link

Read Entire Article