Historia ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. (chin. 浙江吉利控股集团有限公司) zaczęła się w 1986 r., kiedy to Li Shu Fu (chin. 李书福) rozpoczął swój biznes pod tym szyldem.
Firma pierwotnie produkowała lodówki i części do nich.
W 1993 roku uruchomiono w ramach działalności Geely produkcję motocykli, a w 1997 roku produkcję samochodów.
Geely gwałtownie stała się jedną z najszybciej rozwijających się prywatnych chińskich firm motoryzacyjnych.
Na świecie mało kto o niej słyszał do 2010 roku, kiedy to z pomocą funduszy państwowych spółka Geely przejęła Volvo Car Corporation (zał. w 1927 r.) za 1,8 mld USD (ok. 7,941 mld PLN).
W kolejnych latach spółka przejmowała lub nabywała pakiety akcji takich znanych firm jak:
-
- Lotus,
- Austin Martin,
- London Taxi,
- Daimler Mercedes (Smart),
- Proton (z Malezji),
- Polestar (Szwecja).
W Chinach Geely jest aktualnie szóstym pod względem wielkości producentem samochodów NEV, zatrudniającym 120 tysięcy pracowników.
Geely to nie tylko produkcja samochodów, ale również produkcja części samochodowych. W 2021 roku Geely jako podmiot chiński i Volvo jako przedsiębiorstwo zagraniczne założyły spółkę joint venture Aurobay Powertrain Engineering. Spółka rozpoczęła produkcję silników spalinowych, układów napędowych, skrzyń biegów, mechanizmów różnicowych oraz kompletnych napędów hybrydowych w 10 fabrykach (dziewięć w Chinach i jedna w Szwecji).
Pod koniec 2022 roku do tego projektu dołączył francuski Renault, którego wkładem było 7 fabryk produkujących części samochodowe.
W marcu bieżącego roku koncern Aurobay Powertrain Engineering podpisał list intencyjny z saudyjskim gigantem naftowym Aramco, który ma zastać mniejszościowym udziałowcem w tym projekcie.
Aurobay stanie się największym niezależnym dostawcą silników na świecie – cel to produkcja i sprzedaż od 5 do 8 mln jednostek napędowych rocznie.
Aurobay Powertrain Engineering produkuje w tej chwili silniki trzy- i czterocylindrowe o pojemności skokowej od 1,5 do 2 litrów oraz mocy od 105 KM do 230 KM.
W przyszłości planowana jest produkcja większych silników, od sześciu do dwunastu cylindrów.
Ocenia się, iż oferowane przez Aurobay Powertrain Engineering produkty są tańsze o ok. 30% od pochodzących od konkurencji.
Głównymi rynkami zbytu koncernu będą: Europa, Stany Zjednoczone i Chiny. Najważniejszymi odbiorcami będą spółki powiązane i zależne od udziałowców.
Tymczasem w Chinach ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. (chin. 浙江吉利控股集团有限公司) prezentuje swój szósty model samochodu hybrydowo- elektrycznego L6 z serii Gelly Gaalxy (chin. 吉利银河第).
Czym Geely chce przyciągnąć klientów?
Po pierwsze: ceną. W zależności od wersji model L6 kosztuje od 115 800 RMB (ok . 68 604 PLN) do 149 000 RMB (ok. 88 273 PLN). To oznacza dalszą ostrą konkurencję cenową z innymi chińskimi producentami, choćby największym BYD Motor Co., Ltd. (chin. 比亚迪股份有限公司) i jego serią aut PLUS (chin. 秦, ang. Qin Plus).
Po drugie: zasięgiem. W przypadku wersji hybrydowej auto ma przejechać łącznie 1370 km przy zużyciu paliwa 4,55 l. na 100 km.
Po trzecie: silnikiem. Jednostką napędową L6 jest Raytheon Intelligent Electric Hybrid 8848. Maksymalna moc 120kW, przyspieszenie od zera do 100 km w 6,3 sekundy, a maksymalna prędkość to 247km/godz.
Po czwarte: elektroniką, która wcześniej była poważnym mankamentem Geely. Sercem systemu cyfrowego nowego auta Geely jest procesor Qualcomm Snapdragon 8155, systemem operacyjny to Galaxy OS, a za kontrolę i komunikację z użytkownikiem odpowiada centrum obliczeniowe StarElite, z którym kierowca może kontaktować się poprzez dotykowy ekran 13,2 cala.
Galaxy L6 jest wyposażony w system bazujący na technologii sztucznej inteligencji, usprawniający funkcjonowanie auta, pozwalający zwiększyć jego efektywność bez wzrostu szkodliwego wpływu na środowisko, zarazem zwiększając komfort użytkowania samochodu przez kierowcę i pasażerów.
Do tego bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych, 256-kolorowe oświetlenie wnętrza, fotele z pamięcią, elektroniczny układ hamulcowy ONE-BOX i układ kierowniczy DP-EPS oraz wsparcie dla inteligentnego systemu nawigacji.
Po piąte: przestrzenią dla pasażerów. Długość, szerokość i wysokość Galaxy L6 to odpowiednio 4782 mm na 1875 mm na 1489 mm, przy rozstawie osi 2752 mm i przestrzeni na nogi z tyłu wynoszącej 1000 mm.
Chińscy eksperci widzą w serii Galaxy L6 duży potencjał rynkowy, pozwalający śmiało konkurować z najlepszymi na rynku, czyli BYD czy Teslą. Ale – pamiętajmy – w Chinach konkurencja nie śpi.
PS: Projektowany polski samochód elektryczny „Izera” ma zostać zbudowany na platformie SEA firmy Geely. We współpracy z szóstym w Chinach producentem samochodów…
Źródła: aurobay.com; baijiahao.baidu.com; baa.yiche.com; new.qq.com; sohu.com; vbbq.gzpwzx.com; guancha.cn; new.qq.com; chejiahao.autohome.com.cn;
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com