Akcja Ryszarda Petru w Biedronce: Przykład nieudanej strategii PR?

dailyblitz.de 15 hours ago
Zdjęcie: akcja-ryszarda-petru-w-biedronce:-przyklad-nieudanej-strategii-pr?


Wigilijna akcja posła Ryszarda Petru, który pracował w jednym z warszawskich sklepów sieci Biedronka, stała się jednym z najczęściej komentowanych tematów w internecie w tym okresie. Mimo dużego zasięgu medialnego (45 milionów osób) i potencjału wizerunkowego, reakcje internautów były w przeważającej mierze negatywne.

Krytyka i brak autentyczności

Według analizy przeprowadzonej przez Kolektyw Analityczny Res Futura, aż 90% komentarzy na temat akcji miało negatywny wydźwięk. Michał Fedorowicz, szef Kolektywu, zauważył w rozmowie z PAP, iż internautów najbardziej raził brak autentyczności posła Petru oraz odbiór jego gestu jako czysto PR-owego. Ponad połowa krytycznych komentarzy wskazywała na podważenie szczerości działań polityka, a 30% zarzucało mu wspieranie pracy w Wigilię, co jest sprzeczne z propagowanymi wartościami rodzinnymi.

Zgodnie z zapowiedzią w Wigilię pracuję w jednym ze dyskontów spożywczych – jestem tu od otwarcia, aż do zakończenia jego pracy. Chcę w ten sposób pokazać jak ważna dla gospodarki jest praca, także w handlu. My, politycy, musimy być wdzięczni milionom ludzi pracy – polskim… pic.twitter.com/qLMmvM8Lyk

— Ryszard Petru (@RyszardPetru) December 24, 2024

Internauci przypomnieli także wcześniejsze kontrowersje związane z politykiem, takie jak jego niefortunne wypowiedzi o „święcie 6 Króli” czy słynny wyjazd na Maderę. Jedynie 2% opinii w sieci doceniło inicjatywę posła, podkreślając jej nietypowy charakter, choć także zastrzegając, iż wykonanie pozostawiało wiele do życzenia.

Fedorowicz zaznaczył, iż „internauci oczekują od polityków rozwiązań systemowych, a nie symulowania życia obywateli”. Tego typu akcje, jak ocenił, mogą być odbierane wręcz jako kpiny z realnych problemów społecznych.

Jak najmniej makulatury pic.twitter.com/c51FtsYACg

— Ryszard Petru (@RyszardPetru) December 24, 2024

Reakcje na współpracę z Biedronką

Również sieć Biedronka nie uniknęła fali krytyki. Według badania, aż 75% komentarzy dotyczących sieci miało negatywny charakter. Wskazywano przede wszystkim na trudne warunki pracy w sklepach oraz brak rzeczywistych korzyści dla pracowników wynikających z akcji. Krytyka dotyczyła również faktu, iż sieć jest własnością portugalskiego kapitału, co dla niektórych komentujących oznaczało brak wsparcia dla polskiego handlu.

Zapraszam dziś do Biedronki na ul. Pałacową 2 w Warszawie. pic.twitter.com/Yfumyima3a

— Ryszard Petru (@RyszardPetru) December 24, 2024

Jedynie 10% komentarzy na temat Biedronki miało pozytywny wydźwięk. Internauci doceniali potencjalne zwrócenie uwagi na problemy sektora handlu, ale podkreślali brak konkretnych działań zmierzających do poprawy sytuacji pracowników.

Polaryzacja opinii w mediach społecznościowych

Michał Fedorowicz zauważył, iż tematy związane z gospodarką i zarobkami szczególnie silnie polaryzują opinię publiczną w Polsce. Dodatkowo, każda próba upodobnienia się przez polityków do „zwykłych ludzi” często spotyka się z nieufnością i krytyką. Wśród internautów dominuję przekonanie, iż politycy powinni koncentrować się na wprowadzaniu realnych zmian, zamiast angażować się w spektakularne, ale niewiarygodne gesty.

Zaczynam od wypieku chleba pic.twitter.com/gLceev7SPO

— Ryszard Petru (@RyszardPetru) December 24, 2024

Czy PR i biznes to dobre połączenie?

Według eksperta, akcja Ryszarda Petru stanowi przestrogę dla firm, które planują współpracę z politykami. Mimo dużego ekwiwalentu reklamowego, szacowanego na około 1 milion złotych, odbiór akcji okazał się bardziej szkodliwy niż korzystny dla sieci Biedronka. Jak podkreślił Fedorowicz, „Biedronka straciła na tej akcji”, a krytyczne komentarze uwypukliły problemy w relacjach firmy z pracownikami.

Petru a debata o wolnej Wigilii

Warto przypomnieć, iż Ryszard Petru otwarcie sprzeciwia się ustanowieniu Wigilii dniem wolnym od pracy. Podczas trwającej w Polsce debaty na temat zgłoszonego przez Lewicę projektu ustawy w tej sprawie, posłu Petru podkreślał, iż planuje spędzić Wigilię w pracy, chcąc zwrócić uwagę na specyfikę handlu w dni świąteczne. Ostatecznie, Sejm przyjął ustawę, zgodnie z którą Wigilia stanie się dniem wolnym od pracy dopiero w 2025 roku.

Akcja Ryszarda Petru w Biedronce zamiast poprawić jego wizerunek, uwypukliła problem braku autentyczności polityków w oczach społeczeństwa. Jednocześnie wskazała na ryzyka związane ze współpracą biznesu z politykami, szczególnie w kontekście wrażliwych tematów społecznych. Wnioski z tej sytuacji mogą posłużyć jako lekcja dla innych firm i polityków, iż wizerunkowe gesty wymagają dokładnego przemyślenia i autentyczności, aby przynieść oczekiwane efekty.

More here:
Akcja Ryszarda Petru w Biedronce: Przykład nieudanej strategii PR?

Read Entire Article